Deel dit artikel
-

Nieuwe stap in VR-gaming op basis van 5G en edge cloud

Vodafone en partners hebben vijf spelers, geleid door internetfenomenen Milan Knol en Puxque, op grote afstand tegen elkaar laten spelen in de VR-game Nanoclash. Dat is een schietspel waarbij de reactietijd en interactie met het team en de tegenstander cruciaal zijn.

Nieuwe technologie zorgt voor lage vertraging, een hoge bandbreedte en volledige bewegingsvrijheid.

VR-gamen kent nogal wat uitdagingen. Denk daarbij aan computers die nodig zijn voor berekeningen, het energieverbruik van slimme brillen en de snelheid en stabiliteit van netwerken.

De nieuwe edge cloud innovatie zet een belangrijke stap richting een oplossing: het maakt VR- en AR-brillen (op termijn) beter en lichter doordat complexe berekeningen op afstand plaatsvinden en niet langer in de bril zelf. Zo hoeven gebruikers ook niet langer zware hardware mee te dragen.

De edge cloud zorgt ervoor dat het proces van het vastleggen, verwerken, en teruglezen van data dichtbij de plaats gebeurt waar het wordt gebruikt.

Het experiment is uitgevoerd door de 5G Hub in Eindhoven en 5Groningen. Op beide locaties zijn 5 VR-brillen van The Park Playground gekoppeld aan 5G-modems, die waren verbonden met 5G-antennes van het netwerk. Die antennes stuurden de signalen door naar de twee lokale edge clouds. Hier draaide het spel Nanoclash van The Park, dat voor elke deelnemer realtime het juiste beeld uitrekende en dit via dezelfde route terugstuurde naar de speler. De centrale game controller in de cloud reguleerde de informatie over de tussenstand en over de exacte locatie van de verschillende deelnemers.

Het project is mede mogelijk gemaakt door de 5G Hub (een collectief van VodafoneZiggo, Ericsson, High Tech Campus Eindhoven en Brainport Development) en door 5Groningen partners Economic Board Groningen, TNO, Dell Technologies, VMware, The Park Playground en VodafoneZiggo.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond