Deel dit artikel
-

Kunst en wetenschap ontdekken VR

‘Het beste bewijs dat de VR markt groeit’. Met die woorden trapte Dominic Eskofier, hoofd Eden Europe, woensdag de driedaagse VR Days in Amsterdam af. De Duitse VR enthousiast, oprichter van een van de grootste VR forums op Reddit, had aan de bezoekers van de Vision & Impact Conference in het DeLaMar Theater gevraagd hoeveel van hen voor het eerst waren. Driekwart van de zaal stak zijn hand op.

Het festival viert dit jaar zijn eerste lustrum. Vijf jaar geleden bedacht Benjamin de Wit, in het verleden onder meer werkzaam voor het Amsterdamse Virtual Reality bedrijf WeMakeVR, Spot On Agency en Studio Stomp, dat er een jaarlijks Europees festival moest komen rond deze technologie.  ‘VR is een nieuwe dimensie, iets dat je opslokt en meesleept in een andere wereld. Ik denk dat de toekomst van Virtual Reality in potentie enorm is,’ aldus De Wit destijds.

Ook dit jaar zullen 140 experts uit 50 landen laten zien hoe hun innovaties wetenschap, onderwijs en kunst veranderen. De komende twee dagen worden in de Kromhouthal in Amsterdam Noord niet alleen tal van demonstraties gehouden, maar ook workshops en rondetafelgesprekken.

VR Days is tamelijk groot voor Europese begrippen, maar het festival kan na vijf jaar nog altijd op weinig media-aandacht rekenen, en al helemaal in Nederland. En dat terwijl VR en AR langzaam mainstream worden. In het verleden kreeg vooral de technologie de aandacht op het openingscongres, gisteren ging het veel meer om toepassingen.

Vooral de kunstwereld heeft VR ontdekt. Dit voorjaar werd voor het eerst de opera Eight opgevoerd, waarin Michel van der Aa – na Holland Festivalproducties als de opera’s After Life en Sunken Garden en de digitale liedcyclus The Book of Sand – weer een stap verder gaat in de toepassing van ‘mixed reality’.

Samen met zangeres en actrice Kate Miller-Heidke, het Nederlands Kamerkoor, decorontwerper Theun Mosk en een technisch team zette hij een VR-ervaring neer die alom bejubeld werd. “We wilden geen 3D opname maken van een bestaande opera, maar de techniek echt benutten,” vertelde Van der Aa gisteren in Amsterdam. Zijn partner Roelof Terpstra verklaarde Van der Aa overigens voor gek toen hij met onmogelijke technische eisen kwam aanzetten.

Uitgedost in een wit pak met over het hele lijf bewegingssensoren, gaf Chagall van den Berg alvast een voorproefje van haar toekomstige performances. Haar virtuele evenbeeld dirigeert ze met haar handen en met haar bedrade handschoenen vloeien beweging en muziek samen. Ze zet een traditie voort die podiumkunstenaar Michel Waisvisz (overleden in 2008) in de tachtig al begon met zijn voorstelling De Handen.

Dit jaar voor het eerst: het EYE Filmmuseum vertoont samen met de Church of VR tien dagen lang het werk van Nederlandse VR kunstenaars onder de noemer Virtuele Diorama’s.

De technologie zelf wordt overigens niet vergeten. Brandon Harper, ontwerper bij Microsoft HoloLens, Miriam Reiner van het Israel Institute of Technology en Jack J. McCauley, medeoprichter van Oculus VR, zijn naar Amsterdam gekomen.

Er is een symposium gewijd aan 5G en de toekomst van XR (cross reality) met sprekers van Deutsche Telekom, het Fraunhofer Institute en Philips. Speciale aandacht krijgt dit jaar ook Location based VR, die steeds vaker als nieuwe vorm voor storytelling en gaming en strategische marketing wordt ingezet.

HTC VIVE organiseert zelfs een Developer Day in de Kromhouthal met een reeks van workshops, lezingen en panels. Onder meer wordt Vive’s SRanipal SDK voor Eye Tracking gedemonstreerd, waarmee ontwikkelaars meer meeslepende ervaringen kunnen creëren met behulp van precisie eye-tracking en foveated rendering.

‘Terugblikken, samenkomen, vooruitkijken,’ zo vat organisator Benjamin deze vijfde editie samen.

Foto van Giu Vicente op Unsplash

Accepteer analytische cookies en tracking cookies om deze video te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond