Deel dit artikel
-

‘Nieuwsmerken gegijzeld door Facebook’

Facebook is de vijand die je maar beter te vriend kunt houden. Dat schrijft het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek in onderzoek voor De Stand van de Nieuwsmedia.

Veel nieuwsmerken zijn qua bezoekers sterk afhankelijk van Facebook, maar Facebook houdt steeds meer bezoekers binnen het eigen platform. De omgang met het platform is dan ook vaak een grote worsteling.

Het platform vergroot het bereik en interactie met het publiek, maar haalt het eigen businessmodel tegelijkertijd onderuit. Nieuwe functies als bijvoorbeeld Instant Articles houden bezoekers steeds meer op het sociale platform, waardoor de bezoekerscijfers en advertentie-inkomsten van mediapartijen onder druk komen te staan. Facebook bepaalt de spelregels, nieuwsmedia kunnen niet anders dan meedoen.

Uit onderzoek onder 58 Nederlandse mediamerken blijkt dat grote spelers als RTL, Metro en De Telegraaf de meeste likes en comments hebben op Facebook, maar kleine mediapartijen lukt het veel beter een trouw publiek aan zich te binden. Opvallend veel regionale omroepen hebben een trouwe schare Facebookfans die doorgaans binnen een uur reageren op posts. Ook actualiteitenrubriek EenVandaag en Hart van Nederland hebben opvallend meer trouwe volgers dan de grote mediapartijen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond