Deel dit artikel
-

De nieuwste sensatie op sociale media: Meerkat

Je eigen tv-zender op Twitter, dat is het idee achter Meerkat, een gratis app die momenteel razendsnel wordt opgepikt. Door journalisten, merken en beroemdheden als Ashton Kutcher.

Meerkat is het geesteskind van de Israëlische entrepreneur Ben Rubin, die de video-app eind februari heeft uitgebracht. De werking is kinderlijk eenvoudig. Eenmaal via de app ingelogd op je Twitter-account, kun je door op ‘stream’ te drukken je uitzending aan je Twittervolgers doorgeven. Dat wil zeggen: ze kunnen ze livestream openen door op de bijbehorende link in de tweet te klikken. Opnamen worden niet automatisch bewaard, maar dat is wel mogelijk.

Het achterliggende bedrijfje Life On Air telt nog geen tien werknemers en heeft 3,6 miljoen dollar opgehaald, grotendeels bij investeerder Aleph. De app is in nog geen acht weken ontwikkeld. Inmiddels heeft Rubin besloten om zich volledig op de ontwikkeling van Meerkat te richten.

De app komt niet uit de lucht vallen. Voorganger Yevvo kon min of meer hetzelfde, maar rechtstreeks tussen gebruikers, en dus niet via Twitter. Yevvo had ongeveer 300.000 gebruikers, waarna de app werd vervangen door Air.

Een verdienmodel voor Meerkat is er nog niet, maar niet moeilijk te verzinnen, aangezien gebruikers naar een aparte site worden geleid, waar advertenties geplaatst zouden kunnen worden.

Of het zover komt, is de vraag. Oprichter Rubin schijnt zich bewust te zijn van de beperkingen. ‘Mensen vinden live streaming opwindend, maar mijn ervaring is dat men er ook weer op uitgekeken raakt.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond