Deel dit artikel
-

(Nog) niet in Nederland

Business-ideeën die in het buitenland al zijn aangeslagen, en die ook in Nederland een succes kunnen worden. Ter inspiratie voor de ondernemende lezer!

Tweedehands met de Franse slag

Wat krijg je als je Amazon, eBay en Marktplaats.nl op een hoop gooit, de diverse sterke kanten van deze ondernemingen combineert, en het geheel strak in de markt zet? Het zou er ongeveer moeten uitzien als het Franse Price Minister, ( www.priceminister.fr ) dat met het verkopen van tweedehands goederen een van de grootste e-commerce spelers van Frankrijk is geworden. Al meer dan 550.000 'leden' hebben zich ingeschreven. Wat doen ze goed?

a) Duidelijke focus op een klein aantal zeer aantrekkelijke categorieën voor tweedehands goederen, zoals boeken, CD's, DVD's, en games;

b) Een 'nieuw, niet gebruikt'-uitstraling, als bij een gewone online winkel;

c) Verkopers en kopers regelen de koop met elkaar. Dus geen voorraden of logistieke issues;

d) Gedetailleerde richtlijnen voor de producten die verkopers kunnen aanbieden, zodat het online aanbod, als bij een gewone online store, gestandaardiseerd is.

Wat betreft die standaardisatie van de te verkopen producten: Price Minister beheert een database met miljoenen titels en productbeschrijvingen. Mocht je als geregistreerde verkoper een van die producten in je bezit hebben, dan stuur je de streepjescode van het product naar de site, en vervolgens wordt je naam aan de lijst van verkopers toegevoegd. Deze aanpak zorgt voor een duidelijkheid en consistentie die ontbreekt op praktisch alle ander websites voor tweedehands goederen.

De maximum prijs die verkopers voor hun goederen kunnen vragen is vijftig procent van de door Price Minister vastgestelde winkel-nieuwwaarde. Price Minister 'vangt' vijftien procent van de waarde van iedere transactie, en is winstgevend. Wellicht interessant voor wie het toch nog aandurft een echte dotcom in Nederland te starten?

Japanse auto's, DVD spelers en sokken?

De Nederlandse consument is dol op Japanse elektronica. Maar wat betreft huis-, tuin- en keukenzaken wenden we ons noodgedwongen tot de niet-Aziatische H&M's, IKEA's of Hema's. Dat kan veranderen als de Japanse ketens Uniqlo en Muji hun expansie in Europa weten door te zetten.

Uniqlo ( www.uniqlo.com ) is de Japanse GAP, met sinds eind 2001 een vestiging in Oxford Street in Londen. De kwaliteit van de (casual) kleding is hoog, de prijzen laag door massaproductie in China. In Japan heeft Uniqlo meer dan 580 winkels, en in het Verenigd Koninkrijk zijn er sinds eind 2001 21 vestigingen geopend.

Muji ( www.muji.co.uk ), sinds 1991 aanwezig in het Verenigd Koninkrijk (en nu ook in Frankrijk), verkoopt een mix van minimalistische Japanse producten als houten opbergrekken, messen-sets en kledinghangers. De Europese uitbreiding is tijdelijk stopgezet vanwege problemen met te snelle expansie in Japan, maar de vooruitzichten blijven veelbelovend.

Vrouwen en geld in de USA

Dat financiële instellingen speciale reclamecampagnes voor vrouwen in de markt zetten is niets nieuws meer. Dat Citibank nu ook een 'echt' product voor vrouwen in de markt heeft gezet, wel. 'Women and Company' ( www.womenandco.com ), gelanceerd als pilot in oktober 2001 in Chicago, New York en Florida, en sinds zomer 2002 overal in de VS beschikbaar, richt zich op vrouwen van 55 jaar en jonger, met een vermogen van minimaal 100.000 dollar. Leden krijgen voor 125 dollar per jaar toegang tot een investeringsadviseur van Salomon Smith Barney of Citicorp Investment Services, nieuwsbrieven en seminars, en 'vrouwvriendelijke' tarieven voor hypotheek, kinderdagverblijf of spaarfonds.

Wat maakt de relatie tussen bank en vrouw zo anders dan die tussen bank en man? Women and Company liet zich inspireren door de volgende (Amerikaanse) onderzoeksresultaten:

a) Vrouwen moeten eerder beginnen met investeren omdat ze gemiddeld langer leven, nog steeds minder verdienen dan mannen, en vaker een tijd buiten het arbeidsproces staan;

b) Veel vrouwen vinden dat ze minder kennis hebben van investeren dan mannen;

c) Vrouwen doen veel meer onderzoek, offline en online, voordat ze een definitieve keuze voor een financieel adviseur maken;

d) Vrouwen hebben echter minder tijd om na hun keuze doorlopend investeringsbeslissingen te maken, omdat ze vaak ook nog een huishouden en familie moeten 'managen';

e) Vrouwen kijken meer naar wat ze met een investering kunnen doen dan naar hoeveel de investering maximaal kan groeien;

f) Meer dan de helft van alle vrouwen is van mening dat financiële instellingen te weinig respect voor hen hebben.

De markt voor Women and Company wordt met de dag groter: 26 procent van de 21 miljoen ondernemingen in de VS heeft een vrouw als eigenaar, en 23 procent van alle Amerikaanse vrouwen verdient meer dan haar man/ partner. Aangezien de Nederlandse cijfers een soortgelijk beeld laten zien (van alle Nederlandse ondernemers is inmiddels 29 procent vrouw), ligt hier wellicht een kans voor de ABN AMRO of ING (en aanverwante consultants).

Het Amerikaanse gat in de markt

Dagelijks gaan er in de VS meer dan vijf miljoen 'high-quality' doughnuts van het in 1937 gestartte Krispy Kreme over de toonbank. Op het eerste gezicht niet bepaald een geweldig nieuw business-idee. Dat wil zeggen, niet meer in de VS, maar wel in de rest van de wereld. De Starbucks-achtige aanpak van Krispy Kreme ( www.krispykreme.com ), met ambachtelijke kwaliteit, gemeenschapszin en een verkoopproces dat is gericht op de 'in-store experience' zou overal ter wereld aan kunnen slaan.

Interessant om te weten dus dat Krispy Kreme's internationale expansie pas (voorzichtig) is begonnen in 2002, met het toewijzen van franchise deals in Australië en het Verenigd Koninkrijk. Ruimte genoeg dus voor een snelle partnering-actie om ook shoppers in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag te verblijden met 'hot original glazed' doughnuts!

P.S.: Krispy Kreme doughnuts zijn zo populair dat er fansites ( www.pinkpixie.com/krispykreme ) voor zijn opgericht, dat loyale klanten uren in de rij te staan als er een nieuwe doughnut-variëteit wordt geïntroduceerd, en dat zakenblad Forbes het bedrijf in 2001 bestempelde als een van Amerika's 'happening cult brands'.

Reinier Evers is oprichter van Springwise, een business intelligence-bureau dat maandelijks in een nieuwsbrief rapporteert over wereldwijde nieuwe bedrijfsideeën en concepten.

Contact: www.springwise.com of reinier@springwise.com.

Deel dit bericht

1 Reactie

Wessel Jongerius

Ik vind dit zeker interessante bedrijfsideeën, maar ik ben benieuwd wie er nog wat groots durft te beginnen, met een economie die op z'n gat ligt, en iedereen die bij een baas zit, blijft zitten waar hij zit!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond