Deel dit artikel
-

NWO-beurs voor onderzoek naar AI in de muziekindustrie

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 50.000 euro toegekend aan het project The times they are AI-changin: how engaging with artificial intelligence affects creativity in the music industry” van Yosha Wijngaarden (universitair docent media en creatieve industrie aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC)).

The times they are AI-changin gaat over de opkomst van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) en de ingrijpende veranderingen die dit teweegbrengt binnen de muziekindustrie. Het project onderzoekt hoe muzikanten hun creatieve proces aanpassen aan AI-tools. In samenwerking met Thunderboom Records, een innovatielab voor de muziekindustrie, onderzoekt Wijngaarden hoe muzikanten AI-tools gebruiken en ermee interacteren tijdens hun creatieve proces. Ze interviewt muzikanten vóór, tijdens en na hun interactie met AI-tools om te onderzoeken welke toegevoegde waarde experimenteren met AI volgens hen heeft, en hoe zij die ervaren en evalueren.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!