Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: overal YouTube en Google software

‘Overal YouTube’ was het antwoord van de videosite op de komst van de zware concurrent Hulu gisteren. Ondertussen poogt Google ook websites voor zich te winnen met aanbod van software voor reclamebeheer, Ad Manager. En in Capelle in Nederland gaan huisartsen chatten.

De komst van videosite Hulu gisteren kreeg een prompt antwoord van Google met YouTube Everywhere: een uitgebreide serie bruggen om filmpjes van YouTube in andere websites en applicaties in te bedden.

Operationeel is dit verleggen van grenzen belangrijk, maar strategisch niet. Want YouTube koos reeds het pad van het publiceren door derden. De reden is simpel: hoe meer YouTube bij derden haar materiaal verspreidt, des te meer reclame-inkomsten Google straks kan beuren.

Van de serie voorbeelden van de uitgebreide verspreiding van YouTube materiaal is die van TiVo het opvallendst. Kijkers kunnen later via deze settopbox videootjes bekijken via hun televisie.

Google Ad manager

Over opbrengstdeling horen we Google/Youtube nog niets zeggen. De opmars van Google als reclamemachine gaat door: Wall Street Journal bericht dat Google op het punt staat om de nieuwe dienst ‘Ad Manager’ aan te kondigen. Exploitanten van websites kunnen er de verkoop en het serveren van reclame mee beheren.

Het wordt een gratis dienst, terwijl het juist overgenomen DoubleClick webexploitanten software voor reclamebeheer tegen betaling aanbiedt. De winst van Google zit erin dat ze eerst de beheersoftware gratis biedt in de verwachting dat exploitanten later ook de reclamehandel aan Google zullen overlaten. Om te beginnen biedt Google aan om onverkochte ruimte via Ad Manager direct zelf te vullen. Maar dit is (nog) niet verplicht.

In de Google innovatiekeuken

Voor de liefhebbers kwam er overigens een presentatie online over innovatie bij Google van technicus Naveen Viswanatha. Ook staat zijn uitleg beschreven op een weblog.

Officieel geldt er de ‘Sergey’s Resource Allocation Rule’: 70 procent van de tijds- en geldbesteding gaat naar zoek- en reclamediensten en applicaties, 20 procent naar veel belovende nieuwe dingen als Google Pack en Picasa fotosoftware en 10 procent is voor vrije innovatie. Dat klinkt mooi. Maar handhaaft Google dat in de praktijk nog? Kritisch was Viswanatha niet.

Google werkt nauw samen met groepen ontwikkelaars op universiteiten en is open in communicatie met hen, maar eist strikte geheimhouding tegenover derden. De belangrijkste communicatie is ‘Google Product Snippets’. Dit is een wekelijkse e-mail op maandag waarin ‘Googlers’ wordt gevraagd om hun projecten en vorderingen in te sturen. Die komen dan in een databank voor eigen personeel en externe ontwikkelaars.

‘Google Ideas’ is het platform om innovatie te delen en ook te waarderen, met cijfers 1 t/m 5. Dan is er ‘Moma inside Google’, het intranet met zoekdiensten om de juiste personen te treffen die aan dezelfde nieuwe diensten willen werken. De presentatie-pdf biedt de nodige voorbeelden.

Web voor porno, niet om te stemmen

"Mensen gaan naar internet voor de porno terwijl ze bier zuipen. Ondertussen stemmen ze nog even als ze zin hebben." Een vrije vertaling van de uiting van de voormalige Poolse premier Jaroslaw Kaczynski die met zijn partij Recht en Rechtvaardigheid de steun van jongeren wil terugwinnen.

Internet is geschikt als marketingkanaal voor de partij, weten ze. Maar het net inzetten om te stemmen vinden ze geen goed idee. Kaczynski zelf heeft slechts een vaag idee van internet. Hij doet het zonder technologie, zelfs zonder mobiele telefoon of bankrekening. Voor de Poolse verstaander: de website van Pis.

In Nederland hebben we die tijd van voornamelijk argwaan over internet al lang gehad. Nu gaat de dokter MSN inzetten om met patiënten te chatten. Een reden om te chatten in plaats van te bellen is de mogelijkheid om de patiënt even te laten wachten of om meer patiënten tegelijkertijd te helpen; de multitaskende dokter.

Huisartsenpraktijk Fascinatio in Capelle a/d Ijssel wil met MSN onder meer de klandizie uitbreiden naar de vele werknemers in naburige bedrijvenparken. Dus het werkt ook als marketing.

In de afdeling ‘opmerkelijk’ ook een interview over de Mifare chipkraak met Wouter Teepe van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij noemt de ‘wedstrijd’ Nederland-Duitsland in het chipkraken.

Hij zegt dat de publicatie van de mogelijkheid om te kraken een initiatief was van Binnenlandse Zaken. "Wij waren van plan om dit nieuws later naar buiten te brengen. Dan hadden wij en, veel belangrijker nog, een heleboel belanghebbenden meer tijd gehad om zich voor te bereiden."

Het ministerie ontkent dit met klem: alles is in ‘volledige harmonie’ met de Radboud Universiteit Nijmegen besloten…

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond