Deel dit artikel
-

Omzet Amazon.de drie keer groter dan Duitse nummer 2

Amazon is met afstand de grootste e-commercepartij in Duitsland, blijkt uit nieuw onderzoek. Het is zeker drie keer groter dan nummer 2 Otto en acht keer groter dan nummer 3 Zalando.

Dat blijkt uit het net gepubliceerde jaarlijkse onderzoek van EHI en Statista.

De top 100 e-commercebedrijven in Duitsland doet gezamenlijk een omzet van 24 miljard euro. Bijna eenderde daarvan is voor rekening van Amazon, dat ook voor Nederlanders scoort met zijn eigen assortiment en de marktplaats met derde handelaren.

Fashion en Elektronica scoren het best bovenin de top 100.

De top 10 opgesplitst naar omzet:

Donderdagmiddag verschijnt de Twinkle 100, het jaarlijkse onderzoek dat een goede indicatie geeft van de status van de Nederlandse e-commercemarkt.

Foto: Sascha Kohlmann (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

bert

Is dit met of zonder derde partijen?

bert

Kan iemand mij eens uitleggen wat er aantrekkelijk is aan Amazon. Ik snap er niks van:
Gruwelijk lelijke site
Slechte product-info, met zeer beperkte foto’s
Rotte betaalmogelijkheden in 3 smaken: creditcard, creditcard of creditcard.
Opdringerig met suggesties
Privacyschending
Zombiekerkhof van oude advertenties: veel op Amazon is clickbait voor Google maar is niet leverbaar.

Ebay is ook geen wonderkind, maar doet wel bijna alles beter:
– Betere productbeelden, zeker bij tweedehands (tweedehands boeken op Amazon is niet te doen)
– Betaalmogelijkheden afhankelijk van partij, maar meestal paypal en overschrijving
– PayPal garantie
– Automatisch opschonen van bestelgeschiedenis.
– Vaak goedkoper.

Erwin Boogert

Bert, of het met of zonder derde partijen is kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik vermoed dat het inclusief is.

Robin

@Bert
Elke bestaande eCommerce website gaat tot op de dag van vandaag nog uit van principes die afstammen van Amazon. Is het altijd mooi, nee, maar mooi betekend nu eenmaal niet altijd “goed” en vice versa.

Sander

Is deze lijst excl. travelaanbieders of hebben die de top 10 niet gehaald (wat mij onwaarschijnlijk lijkt)? Ben benieuwd hoe de online travel omzet zich in 2015 verhoudt in Duitsland tot de overige categorieën.

Erwin Boogert

Dit is idd exclusief de travelaanbieders.

Paul Haarman

Het succes van de grote online warenhuizen als Amazon stoelt voor een groot deel op het gemak van bestellen doordat je al een account hebt (geen inloggedoe meer) + de lage prijzen van de aangeboden producten. Ik denk dat dit gaat veranderen. Ik verwacht dat we in de toekomst bij elke webshop met ons eigen inlog/identificatie-schild in 1 klik kunnen bestellen, ook al kent die webshop ons nog niet. Wat prijsstelling betreft hebben de online reuzen met hun third-party-policy de grip op prijsstelling al verloren. Die grote-stappen-snel-thuisstrategie om 3e partijen hun producten via Amazon en Bol.com aan te bieden leidt tot vaak langere levertijden en hogere prijzen (die 3e partijen zetten een mark-up op die kanalen omdat een deel van de marge naar Amazon en de zijnen gaat). Mijn verwachting is dat op termijn de Amazons van nu de V&D’s van morgen gaan worden. Niet nu, niet morgen, maar ver over de einder loert de ijsberg al.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond