Deel dit artikel
-

Omzet Nederlandse internetbureaus naar 981 miljoen euro

De omzet van de digitale industrie in Nederland kent over het jaar 2019 een groei van veertien procent en komt uit op een gezamenlijke omzet van 981 miljoen euro. Branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA) publiceert vandaag zijn kerngetallenonderzoek over 2019.

De belangenorganisatie van Nederlandse internetbureaus heeft haar ruim 140 leden laten ondervragen door bureau Ipsos naar de financiële ontwikkelingen van vorig jaar. Het blijkt er gemiddeld een nettowinst van 11,3 procent wordt geboekt met een groeiverwachting daarvan van 1,6 procent.

De kerngetallen die worden gepubliceerd zeggen niets over afzonderlijke bureaus. Het is van buitenaf niet mogelijk een beeld te krijgen van de vraag hoe grote, middelgrote en kleine bureaus zich ontwikkelen.

Het aantal medewerkers van de leden van Dutch Digital Agencies ligt rond de 8.300. Dertien procent daarvan is freelance (664) en off- of nearshoring (432) medewerker.

Vanwege de uitbraak van het coronavirus zijn meer bedrijven gaan beseffen welke rol het digtale kanaal voor service of verkoop voor hen speelt. Digitale bureaus merken dat in het aantal en soort opdrachten dat ze nu krijgen. Die zijn veelal gericht op invoeren of verfijnen van digitale transformatieprocessen.

DDA-voorzitter Ivo Roefs: “Bureaus zijn ingesprongen op de kansen die er geboden worden en die waren er tijdens de lockdown in overvloed. Alles moest digitaal, zoals online eten bestellen, digitaliseren van reserveringen, registratiesystemen, thuisscholing, digitalisering in de zorg et cetera. Veel opdrachtgevers zijn juist tijdens de crisis hard gegroeid. Zij zijn versneld gaan digitaliseren. Veel van deze opdrachtgevers hadden al strategische partnerships bij bureaus en werkten al samen aan hun digitale roadmap. Deze samenwerking is alleen maar meer geïntensiveerd.”

“Vooral de leden die bredere schouders hebben door een bredere dienstverlening hebben de klappen kunnen spreiden. Waar sommige opdrachtgevers wegvielen of hun opdracht terugschroefden, konden zij op andere samenwerkingen weer verbreden. Digital teams, technische realisatie en het verder uitbouwen van de digitalisering bleven doorgaan.”

“Het is een reset voor iedere organisatie geweest en dat is wat duidelijk is geworden. Iedereen ging herijken en aanscherping hoorde hierbij. Duidelijke focus om zo weerbaar te zijn voor de komende periode die nog altijd onzeker blijft.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond