Deel dit artikel
-

Omzet webwinkels op bol.com: 100 miljoen euro

Webwinkels die hun aanbod ook op bol.com aanbieden, hebben daar afgelopen jaar voor honderd miljoen euro extra omzet gerealiseerd. “Voor heel 2014 zou hun gezamenlijke omzet goed zijn voor een plaats in de Twinkle 10”, aldus directeur Daniel Ropers.

Een op de zes aankopen die consumenten via bol.com doen, wordt niet door de winkel zelf geleverd. In een interview met Emerce geeft directeur Daniel Ropers een idee van de omvang van het volume van bol.com Plaza, het programma waarbij (web)winkels hun aanbod kunnen doorzetten naar een van Nederlands grootste online warenhuizen.

“Over de twaalf maanden tot begin november realiseerden ze daarmee een omzet van honderd miljoen euro. En dat is extra omzet, dus geen verkopen die de consument anders toch al zou hebben gedaan.” Aangesloten winkels zouden gemiddeld tussen de tien en dertig procent meer omzet genereren via dit extra kanaal.

Begin 2011 ging de winkelvloer van de Ahold-dochter open voor derde verkopers. Toen konden bekende winkelketens producten naar de site doorsluizen die bol.com zelf niet aanbod. In de loop van 2012 werd het programma zo uitgebreid dat iedereen winkelier met een KvK-nummer zijn producten in de schappen kon leggen.

Ropers zegt daarmee het belang van de consument te willen doen. Hoe meer keuze deze heeft, hoe liever hij naar de winkel zal willen terugkeren. Daar gaat het warenhuis zover in, dat het onlangs de Koop Dit-knop ‘openstelde’. De aanbieder met het beste aanbod krijgt die prominente positie toegewezen. Als bol.com het product zelf verkoopt maar een andere partij dat tegen een betere prijs of snellere levertijd aanbiedt, zal de externe webwinkel zijn product onder de Koop-knop zien verschijnen.

De directeur wil zijn webwinkel in 2015 verder doorontwikkelen van winkel naar handelsplatform en zegt de investeringen in dat jaar daarom te zullen verdubbelen.

Deel dit bericht

4 Reacties

EcommerceResult

Mooi resultaat voor BOL! Jammer alleen dat er ook bedrijven weglopen omdat succesvolle artikelen uit externe shops keurig aan het assortiment van BOL worden toegevoegd. De verkoopinfo door derden wordt gebruikt voor optimalisatie van het eigen assortiment. Dát vertelt BOL er helaas niet bij! 🙁

Ruud

@Ecommerceresult
http://www.emerce.nl/nieuws/seoshop-pas-bolcom-amazon

Wel mooi, een 10de plaats voor de Twinkle 100. Als die omzet meetelt dan zouden ze ons ook eens moeten bellen want dan staan we in de top3.

Kees

Goed resultaat!

Thijs

Jammer dat je bol inzicht geeft in je business. Ken al diverse voorbeelden waarbij BOL de betere producten zelf is gaan inkopen. Plus het feit dat je via alle kanalen er een serieuze concurrent bij krijgt.
Daarnaast bouw je geen relatie op met je klant, deze ziet je naam wel, maar koopt toch bij bol.

Wij hebben als specialistische webwinkel met dure producten gekozen om niet met Amazon en Bol in zee te gaan. Zie op de lange termijn geen/te weinig toegevoegde waarde.

Voor een andere webwinkel willen we het wellicht voor een selectie producten dit wel gaan doen. De prijs zal – als dit reeël is – wel wat hoger liggen dan in onze webwinkel om de hogere kosten per conversie te compenseren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond