Deel dit artikel
-

Omzetdaling Nederlandse mobiele markt begint af te vlakken

De Nederlandse markt voor mobiele diensten is in het eerste kwartaal van 2017 met 0,7 procent gekrompen naar 1,2 miljard euro. De sterk groeiende vraag naar mobiele data en de blijvende focus op de verkoop van abonnementen met meer GB’s lijkt stabiliserend te werken op de ontwikkeling van de omzet, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Van de vier mobiele operators met een eigen netwerk (de zogenoemde MNO’s) realiseerde Tele2 de sterkste groei: 36 procent jaar-op-jaar. KPN breidde zijn marktleiderschap iets uit naar een aandeel van 42,8 procent. T-Mobile had een stabiele mobiele omzet op jaarbasis en groeide licht naar een marktaandeel van 21,4 procent. Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) kreeg een omzetdaling van 6,4 procent te verwerken.

Mobieke ioperators proberen door het aanbieden van all-in bundels, multi-play pakketten en grote data bundels de het klantverlies te beperken. Er lijkt een verbetering zichtbaar, maar nog niet voldoende om in de plus toekomen. Ook de impact van regelgeving werkt nog door, met met de afschaffing van retail-roaming tarieven in de EU per 15 juni 2017.

Naar verwachting zal de mobiele markt in Nederland in 2017 met ongeveer 2 tot 3 procent in omzet krimpen naar ongeveer 4,6 miljard euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond