Deel dit artikel
-

Onderzoekers Erasmus: Emotionele storytelling werkt

Het blijkt dat hersenen van verschillende mensen identiek reageren als ze boeiende video’s te zien krijgen, zo blijkt uit nieuw onderzoek door Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). De onderzoekers claimen op basis van hun bevindingen als emotionele storytelling werkt.

Promovendus Hang-Yee Chan, Maarten Boksem en hoogleraar Ale Smidts analyseerden de hersenactiviteit van zestig personen terwijl die naar dezelfde reeks van 35 TV commercials keken. De onderzoekers vergeleken de patronen van de hersenactiviteit van iedere deelnemer. Uit de analyses bleek dat commercials die het goed doen in de markt een sterk vergelijkbare hersenactiviteit lieten zien bij deze personen.

Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van fMRI (functional magnetic resonance imaging). fMRI meet hersenactiviteit op basis van veranderingen in de zuurstof opname; in hersengebieden die actief zijn, neemt de opname van zuurstof toe.

De simultane activiteit vond plaats in de hersengebieden die worden geassocieerd met het verwerken van emoties en het begrijpen van verhalen. Dit betekent dat video’s met emoties en begrijpelijke verhalen als aantrekkelijker worden ervaren dan video’s met bijvoorbeeld achtervolgingen of losse scenes die weinig verband met elkaar houden.

Met dit nieuwe onderzoek kunnen marketing- en communicatieprofessionals achterhalen hoe boeiend hun filmpjes zijn en deze desgewenst aanpassen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond