Online heeft grote invloed op offline winkelverkopen

Een op de drie verkopen in een fysieke winkel is in het proces tot de transactie beïnvloed door informatie van internet. Winkeliers, zegt Deloitte, moeten de hele ervaring rondom winkelen beter aansluiten op de belevingswereld van hun klanten.

Een steekproef onder tweeduizend consumenten leert het adviesbureau dat internet niet alleen kanibaliseert op de offline retail maar ook kansen biedt. De onderzoeksresultaten laten namelijk zien dat bij dertig procent van de offline transacties in winkels de consument hulp heeft ingeroepen van vast of mobiel internet.

Ze hebben via socialmedia gekeken welke ervaringen andere kopers van een bepaald product hebben. Of ze kijken op vergelijkingssites naar aanvullende prijs- en productinformatie. De consument komt beter beslagen ten ijs als hij over de drempel komt.

“Consumenten die gebruik maken van digitale apparaten voor en tijdens hun zoektocht naar een product zijn zelfs 48 procent sneller geneigd om daadwerkelijk tot aankoop over te gaan dan consumenten die dit niet doen. En Nederlandse consumenten die bij hun oriëntatie gebruik maken van social media zijn 32 procent sneller geneigd om dezelfde dag nog een aankoop te doen. Een andere opvallende uitkomst is dat een vijfde van de Nederlandse consumenten meer besteedt in fysieke winkels als gevolg van het gebruik van digitale kanalen. Daarbij spelen onder meer suggesties voor aanvullende producten een rol”, aldus Deloitte in een toelichting bij het rapport ‘Navigating the New Digital Divide’.

Daarin valt ook de lezen dat de rol van de verkoper in winkels verandert. Consumenten vragen niet meer naar de prijs van een artikel, want zoeken dat in 54 procent van de gevallen zelf op als ze in de winkel staan. Voorts wil vier op de tien van hen net zo lief met zijn mobiel betalen, per iDeal bijvoorbeeld, om maar niet langs de kassa te hoeven.

Victor Hoong, director en retail expert binnen Deloitte Digital adviseert: “Retailers dienen de customer journey in kaart te brengen en te kijken op welke momenten in het oriëntatiefase de consument open staat voor digitale beïnvloeding. Hoe groot die beïnvloeding is, is per productcategorie weer anders, er is dus geen one size fits all-methode. Om consumenten te bereiken is puur focus op verkoop niet voldoende, retailers moeten ook een digital experience bieden die aansluit op de klantbeleving in de winkels.”

Foto: ultraslo1 (cc)

13 Reacties

“Ze hebben via socialmedia gekeken welke ervaringen andere kopers van een bepaald product hebben. Of ze kijken op vergelijkingssites naar aanvullende prijs- en productinformatie. De consument komt beter beslagen ten ijs als hij over de drempel komt.”

Alleen socialmedia en vergelijkingssites worden gebruikt door de consument online? En alle andere kanalen voor oriëntatie zoals Searchdan?

Artikel sluit volledig aan bij de pitch van Yippie! toen zij de Retail Award wonnen..
http://www.yippie.nl

@Loek Hi!, ook de awards gevolgd? Die app van Yippie! beloofde veel, maar ik kan hem nergens vinden?!

Research Online, Buy Offline is de trend.
http://www.nativemedia.be/ropo/

Interessant artikel. Het afrekenen met mobiel zal zeker een vlucht nemen, maar ook offline aankopen achteraf betalen met bijvoorbeeld AfterPay. Geen gedoe meer met cashgeld of pasjes.

Helemaal mee eens! Je kunt ook direct de actuele voorraad bij lokale winkels checken en reserveren via voradius!

Goed artikel! Lokale zoekmachine voradius zorgt ervoor dat je online de real time voorraad kunt checken in de lokale winkel en je je aankoop direct kunt reserveren!

@Loek, Native webdesign
Draag liever bij aan de discussie en het artikel, dan alleen promotie van eigen bedrijf & link back.

En hetzelfde geldt voor Marc en Voradius. Jammer dat je verder niks bijdraagt hier.

@Henk
Nog iemand die eigen diensten wil promoten, in plaats van bijdrage wil leveren aan het artikel. Graag geen platte promotie’s hier!

Open deur, bovendien. “Om consumenten te bereiken is puur focus op verkoop niet voldoende, retailers moeten ook een digital experience bieden die aansluit op de klantbeleving in de winkels.” Heel vaag en niet financieel haalbaar voor de meeste offline retailers.

Duidelijk verhaal, hoef je niet op academisch niveau voor te hebben gestudeerd. Ik begrijp alleen die vele NederEngels terminologie niet helemaal. Komt wel interessant over…

Wij merken steeds meer dat bezoekers van onze website iets aanschaffen in de winkels. Op internet vind je eenvoudig alle informatie over een product, maar is de klantbeleving totaal anders. Uiteraard probeer je de koppeling tussen online en offline zo goed mogelijk te maken, zodat het herkenbaar is en vertrouwen geeft aan de klant.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug