Deel dit artikel
-

‘Online recensies vaak extreem positief’

Online recensies van consumenten blijken vaak extreem positief. Dat zegt het Eindhovense Coosto, dat naar invloedrijke beoordelingssites in binnen- en buitenland keek.

Reis- en restaurantsites staan doorgaans vol lofuitingen en aanbevelingen. Het gaat om gemiddeld 83 procent van de geplaatste berichten. Zo is 71 procent van de klantbeoordelingen op reissites als TripAdvisor en Zoover uitgesproken positief.

Bij het veelgebruikte Iens, waarop Nederlanders recensies over restaurants kunnen geven, is het percentage positieve berichten zelfs 87 procent. Reacties op fora of sociale netwerken zijn in vergelijking veel neutraler en hier zijn positieve en negatieve berichten veel meer in evenwicht.

Gemiddeld is in Nederland nog geen kwart van de berichten op sociale media als Facebook, Twitter en Linkedin positief. Instagram is hierbij met 48 procent een grote positieve uitschieter.

Internationaal is op beoordelingssites dezelfde trend waarneembaar. Driekwart van de reizigersbeoordelingen op TripAdvisor krijgt 4 of 5 sterren. In totaal geeft meer dan 40 procent zelfs de maximale score, tegenover slechts 4 procent die maar één ster geeft.

Of die positiviteit door de sites zelf wordt beïnvloedt, bijvoorbeeld door slechte recensies te verwijderen, laat Coosto in het midden. Wel blijkt het makkelijker te zijn om via reviewsites positieve beoordelingen te krijgen dan via Facebook of Twitter.

Deel dit bericht

1 Reactie

Niels Willems

Ik denk niet dat er veel negatieve reviews worden verwijderd. Je review-site ziet er beter uit MET negatieve reviews.

Een belangrijke oorzaak zijn de review-acties van fabrikanten. Zij vragen kopers een review te schrijven al dan niet aangemoedigd door een incentive als cash-back of verlengde garantie. Veel kopers doen dat dan onmiddellijk en delen hun eerste indruk. En die is zelden negatief. Helaas ook niet evenwichtig of kritisch.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond