Deel dit artikel
-

‘Online reclame desktop daalt harder dan print’

Desktop adverteren heeft qua bestedingen zijn piek bereikt en zal komende twee jaar harder dalen dan de afname van reclamebudget voor kranten en tijdschriften. Dat stelt internationale mediabureau ZenithOptimedia in zijn meest recente marktverwachting.

“Tussen 2015 en 2018 dalen de mediabestedingen op desktops met 10,7 miljard dollar, meer dan de twee andere krimpende media: kranten (-9,6 miljard) en tijdschriften (-4,4 miljard). Desktop adverteren bereikt de piek in 2014 met totale bestedingen van 99 miljard dollar. In 2015 bedroeg de krimp 0,1 procent. Dit jaar verwachten we -0,8 procent, volgend jaar -2,9 procent en in 2018 -7,4 procent”, klinkt het.

ZenithOptimedia is een internationaal werkend mediabureau dat goed zicht heeft op de budgetten, de verdeling daarvan en toekomstplannen van grote adverteerders. Op grond van die informatie publiceert het regelmatig rake marktverwachtingen.

Niet geheel verrassend verdwijnen de desktopdollars niet van internet, maar gaan ze naar andere kanalen. De grootste winnaar is mobiel internet. Sterker nog: de onderzoekers verwachten dat er volgend jaar wereldwijd meer geld naar mobiele reclame gaat dan naar desktop advertising.

De cijfers laten verder zien dat de Europese reclamemarkt, ook offline media, dit jaar met 3,6 procent groeit. Een tiende procent meer dan eerder voorspeld. Dat komt door een slechter presterende Engelse markt, mogelijk door de brexit, maar beter presenterende andere Noord-Europese landen.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond