Deel dit artikel
-

Ook uitstel van betaling voor V&D

Ook V&D vraagt uitstel van betaling aan. Medewerkers van het warenhuis worden volgens RTL om 9 uur vanochtend ingelicht. Een reddingsplan met Click & Collect heeft vooralsnog te weinig opgeleverd.

Uit uitgelekte stukken blijkt dat het winkelconcern dit jaar opnieuw afkoerst op een verlies van tientallen miljoenen. V&D kreeg deze zomer een kapitaalinjectie van 47 miljoen euro van de Britse investeerder Sun Capital. Bij een reorganisatie deze zomer raakten al 400 medewerkers hun baan kwijt.

Eerder dit jaar werd een nieuw plan gelanceerd waarin online een belangrijke rol speelt. V&D testte de afgelopen maanden bijvoorbeeld kiosken in de testwinkels V&D Almere, Amstelveen en Uden. Klanten kunnen met de nieuwe kiosk met ingebouwde scanner en pinapparaat eenvoudig een online bestelling plaatsen en betalen in de winkel. Klanten hebben op deze wijze toegang tot het gehele assortiment van V&D, ook als de gewenste maat of kleur is uitverkocht. Begin 2016 zou V&D het aantal kiosken naar alle andere winkels verder uitrollen.

In november heeft V&D haar miljoenste Click & Collect klant ontvangen. Op dit moment maakt één derde van de online klanten gebruik van de gratis service om bij een V&D winkel de online bestelling op te halen. Klanten gebruiken de winkels ook om online bestellingen te retourneren.

Dit najaar lanceerde V&D haar vernieuwde website met een mobile-first design.
In april werd bovendien de website blijmet.vd.nl gestart om haar klanten te betrekken bij de totstandkoming van een nieuw winkelconcept, dat in de loop van dit jaar in drie van de 63 V&D warenhuizen aan de consumenten zou worden getoond.

Deze week werd bekend dat V&D is gestart met een bezorgservice vanuit de filialen in Utrecht en Groningen. Klanten krijgen hun bestellingen nog dezelfde dag thuis.

Gisteren vroeg ook Macintosh, moederbedrijf van schoenenketens Dolcis, Invito, Manfield en Scapino, uitstel van betaling aan. Ook dat bedrijf experimenteerde volop met online formules, maar volgens retaildeskundige Dave Quadvlieg was het Limburgse bedrijf een ‘olietanker die zijn koers niet snel genoeg verlegde’.

Facts & figures
•62 vestigingen en 1 webshop
•10.000 werknemers
•1 distributiecentrum
•10 miljoen bezoekers per jaar
•Meer dan 4000 A-merken shop-in-shops
•Ruim 250 La Place restaurants, La Place café’s en La Place Express

 

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan de Hoop

Heel jammer, maar eerlijk gezegd heb ik binnen Retail land het afgelopen jaar niemand gesproken die er heil in zag dat het zou verbeteren. Het gebrek aan daadkracht en visie heeft te lang door gelopen en het MT wijzigen om de zaak op te krikken was wel een erg enthousiast scenario. Tot het end met van der Ent zullen we maar zeggen. Kan me niet voorstellen dat voor La Place niet een goede koper te vinden is maar voor V&D is dat onmogelijk. Jammer dat er zoveel mensen gezeten hebben die niet wilde luisteren en maar halsstarrig doorgingen met hun jobje zonder er iets speciaals van te maken. Online was al jaren een drama maar er is natuurlijk veel meer binnen deze organisatie aan de hand. Sterkte voor alle medewerkers.

Paul Haarman

Heel erg triest bericht voor alle medewerkers en leveranciers van V&D. Blijkbaar spelen zulke zaken altijd rond Kerst, ik begrijp niet helemaal waarom, want volgens mij draait de omzet nu toch in hoogste versnelling. De online slag verloren? Natuurlijk, maar de uitdaging voor een fysieke retailer die heel de organisatie en middelen in tastbare winkels heeft gestoken is ook wel erg groot. Dan kun je niet 1,2,3 ook nog eens online even sterk zijn, zeker niet wanneer je core-business steeds verder wordt uitgehold. . V&D is zo’n instituut, bijna nationaal erfgoed, zou toch jammer zijn. Hopelijk vind men toch weer een oplossing, sterkte aan alle betrokkenen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond