Deel dit artikel
-

Openingskoers Twitter: 45,10 dollar (+73%)

De handel in het aandeel van Twitter (TWTR) is zojuist gestart op een openingskoers van 45,10 dollar, ruim zeventig procent meer dan de waarde waartegen het aandeel aan de markt is aangeboden.

Met de beursgang op de NYSE haalt de berichtendienst een kleine twee miljard dollar op bij beleggers (zie actuele koers).

Sinds halverwege de middag wordt er intensief gehandeld in de kersverse internetaandelen. Een goed uur na opening van de beurs, enkele minuten geleden, werd duidelijk rond welk peil vraag en aanbod elkaar goed konden vinden. Dat is 45,10 dollar, aanzienlijk meer dan de 26 dollar die Twitter aan de markt vroeg.

Het geld dat Twitter met de beursgang ophaalt, wordt geïnvesteerd in technisch en commercieel personeel. Het bedrijf heeft ruim tweehonderd miljoen gebruikers maar legt op dit moment de focus niet primair bij winstoptimalisatie. CEO Dick Costolo’s doel is het nu mogelijk al stabiliserend gebruikersbestand te verveelvoudigen. ‘Liever eerst een miljard gebruikers dan een miljard dollar omzet’, klinkt het in de kringen van de beursnieuweling.

Twitter zoekt actief aansluiting tot de mediabudgetten van tv-adverteerders. Uit verscheidene onderzoeken blijkt dat de kletsdienst intensief wordt gebruikt tijdens de uren waarin doorgaans veel televisie wordt gekeken. Daarnaast zijn er advertentieprogramma’s die online adverteerders direct laten aansluiten op algemeen of heel specifiek sentiment rondom bepaalde personen, merken en thema’s.

Er bestaan nog geen advertentieproducten die zich specifiek richten op de e-commercemarkt.

Zeventig procent van de gebruikers bevindt zich buiten Amerika. De omzet in de eerste negen maanden van dit jaar ligt rond de 420 miljoen dollar.

Twitter en diens videodienst Vine worden onder Amerikaanse jongeren steeds populairder, volgens Pew Internet zelfs meer dan Facebook.

UPDATE 8 november: De koers van Twitter sloot op de eerste beursdag op 44,90 dollar. In de eerste tien minuten gingen de aandelen zelfs voor een stuksprijs van vijftig dollar van de hand. Twitter deed het daarmee veel beter dan Facebook, waarvan de koers in korte tijd dertien procent steeg naar 42 dollar per aandeel, maar afsloot met een winst van 23 dollarcent.

In de aanloop naar de beursgang oefende Twitter druk uit op zijn financieel begeleiders om de openingskoers van het aandeel laag te houden, om een tegenvallende (dalende) koersontwikkeling te voorkomen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond