Deel dit artikel
-

[Opinie] ‘CMS wordt marketingtool’

Content management is het proces van het plannen, verzamelen, creëren, beheren, publiceren, behouden en evalueren van content. Een content management systeem (CMS) automatiseert dit proces. Een CMS helpt om content optimaal in te zetten in de communicatie met de doelgroep. (Door Erik Hartman *)

Een CMS is inmiddels een commodity geworden. Het wordt voor leveranciers steeds lastiger om zich met hun producten te onderscheiden
van tools als WordPress of Joomla die je gratis kunt downloaden en waarmee je snel en gemakkelijk een website in elkaar kunt zetten en bijhouden.
Waar CMS’en nog niet zo lang geleden alleen hielpen bij het publiceren van pagina’s op het web, zie je dat zij nu ook modules aanbieden voor bijvoorbeeld het evalueren en verder verrijken van content. CMS-leveranciers zijn genoodzaakt hun systemen door te ontwikkelen om daarmee antwoord te geven op de veranderende behoefte van hun klanten. CMS’en bieden daardoor meer ondersteuning voor een optimaal communicatieproces met de bezoeker. Zij verschuiven van een tool voor de ICT-afdelingen – waar de webmaster de scepter zwaait over de website – naar een hulpmiddel voor marketingafdelingen waar de emarketeer de bezoeken en zoekvragen analyseert en hier de content op laat afstemmen.

Open standaarden
Voorbeelden van met CMS’en geïntegreerde modules zijn bezoekanalyse, data mining, behavioural targeting en personalisatie. Sommige van die modules zijn geheel in eigen beheer ontwikkeld, andere zijn een partnership met een derde partij. Daarnaast worden CMS’en ook steeds meer open voor andere applicaties, door onder andere het ondersteunen van open standaarden. Denk hierbij aan web services, widgets en API’s. Hierdoor kan men koppelingen maken met reeds bestaande social media, analyse- en marketingapplicaties.
Veel webomgevingen laten het inmiddels niet bij content (tekst en afbeeldingen) alleen. Met name data uit backoffice-applicaties
worden steeds meer – al dan niet gecombineerd met content – aangeboden. Data en content bieden dan samen een rijk informatiepalet voor de bezoeker waarmee meer gepersonaliseerde informatie wordt uitgewisseld. De uitdaging ligt dan in het aanbieden van een gebruiksvriendelijke ‘rich’ webomgeving, waar bezoekers snel mee uit de voeten kunnen.
Video is niet meer weg te denken in de online communicatie. Een CMS moet helpen bij het hergebruik van video in combinatie met andere content, door tagging, ondertiteling en publicatie zoveel mogelijk automatisch te verzorgen. Ook wat betreft de vindbaarheid voor redacteuren
van steeds toenemende aantallen videobestanden en afbeeldingen ligt er een uitdaging voor CMS’en.

Mobiel
Wie nu web zegt bedoelt ook: mobiel. Het mobiele internet neemt zo’n vlucht dat CMS’en hier standaard rekening mee moeten houden. CMS’en moeten dus content kunnen publiceren naar meerdere platformen en kanalen. Ze kunnen ook helpen bij het verspreiden van de informatie op internet. Content moet als het ware naar de mensen toe komen. Niet alleen door deze goed vindbaar te maken, maar ook door content letterlijk aan te bieden in hapklare brokken voor rss, social media als Hyves en Facebook en andere CMS’en.

* Erik Hartman adviseert, spreekt en publiceert
over content management en tools.

Deel dit bericht

8 Reacties

Ernst Muller - Veritate

De trend is inderdaad dat ieder CMS steeds meer moet kunnen. Naast het maken van websites wordt tegenwoordig ook verwacht dat zo'n pakket websites voor PC, Mac en mobiele telefoon kan publiceren.  Ook wordt verwacht dat de pakketten ook steeds meer taken kunnen uitvoeren zoals het genereren van webstatistieken, het beheer van adressen en het versturen van e-mail Aan de ene kant is dit een goede ontwikkeling. Hoe minder tools hoe makkelijker te overzien. Aan de andere kant kan de expertise van ieder van de tools nooit gestoken worden in de totaal pakketten. Het CMS wordt dus wel een marketingtool, maar krijgt ook meer beperkingen.

Marc Gutlich-Gengu

Deze trend is zeker waarneembaar, cms systemen worden meer en meer een online marketing suite waarin meerdere disciplines dus contentproductie, seo ondersteuning, emailmarketing en statistieken bij elkaar komen. Je ziet dit ook terug in de samenstelling van de communicatieteams, waarin de online marketing specialist zich toelegt op de resultaten van de site en de redacteur op de contentcyclyus. Ik verwacht dan ook een toename in het vervangen cms systemen die deze trend niet volgen of kunnen volgen.

Wendy van Wanten

Ben het helemaal eens om CMS meer als marketingtool te gebruiken. Koppelen met andere applicaties was bij ons echter lastig. Ben uiteindelijk op pakket "Leismo" gestuit van NSL Software. Hierin zijn relatiebeheer, CMS, en de projecten super handig gecombineerd. Kijk bijv eens naar http://www.profarmaplan.nl. In Leismo houden ze bij hun klanten de projecten bij. Deze informatie en foto's worden dan direct op hun site zichtbaar. Mooi voorbeeld hoe je CMS als marketingtool kan inzetten

Patrick Burger - Clixmaster

@Erik: Eens. Maar het is volgens mij niet een kwestie van 'CMS wordt marketingtool'. Het IS het al. Wij hebben die filosofie als sinds dat we begonnen in 2002 en hebben het inmiddels staan als een huis.  Onze tagline is niet voor niets al jaren "Clixmaster Studio, h?t Online Marketing Platform". Onze visie is "Het samenbrengen van alle deelsystemen die de online professional nodig heeft in ??n integraal systeem" Dat we redelijk uniek daarin zijn klopt, zo zijn er niet veel CMS'en die bijvoorbeeld Profiling en professionele E-campagne functionaliteit over alle kanalen integraal in 1 systeem hebben zoals wij (dus out of the box modules van Clixmaster Studio zelf). Alles werkt dus met elkaar samen. Vaak moet er bij veel CMS'en nog weer van alles aan elkaar geknoopt worden en zit men te prutsen met exports en imports van (verouderde) data en templates als ze bijvoorbeeld professioneel willen e-mailen.  Er kan al helemaal niet realtime centraal gemeten en gelogd worden over alle kanalen. Profielen kunnen dus vaak niet realtime verrijkt worden, waardoor user served content en targeting over alle kanalen nooit een succes zal kunnen worden. Of in elk geval niet effici?nt in het inrichten ervan.

Niek Vugteveen

Ik ben het met Patrick eens. Een site is een marketingkanaal. Een CMS is dus al lang een marketing tool. Wel is het zo dat ook de open source CMS-en zich meer toeleggen op personalisatie, SEO, meetbaarheid en andere marketingfunctionaliteiten.  In die zin is er weldegelijk een trend waar te nemen.

Jan-Evert

Markant dat Erik CMS-en in zijn artikel beschrijft als het domein van de IT-afdeling.  Dat verbaast me want CMS-en zijn juist ontworpen om mensen van de communicatie- en marketing-afdelingen, zonder web-programmeerkennis, toch goede content te laten maken en onderhouden.  CMS-en zijn daarmee vanaf dag 1 een instrument geweest voor marketeers en communicatieprofessionals, maar naarmate de CMS-en ingewikkelder werden is er wel steeds meer IT-ondersteuning nodig geworden. Voor echte klantgerichte communicatie is echter meer nodig dan een CMS: de centrale spil is de relatie-database en klantcontact-historie. Die moet supergoed zijn aangesloten op alle kanalen. Al was het alleen maar om te voorkomen dat een klant via het CMS een gelikte nieuwsbrief krijgt over het product dat hij net per telefoon heeft opgezegd na een uitputtende klachtprocedure….. Marketingprofessionals anno 2010 zouden dus heel goed moeten oppassen dat ze geen marketingtool of CMS meer binnenhalen dat je probeert te verleiden om binnen het CMS de zoveelste kanaal-eigen versie van de klantendatabase of email-adressenlijst aan te maken.  In plaats daarvan mogen marketingprofessionals gerust van een CMS eisen dat het een naadloze aansluiting biedt op de bestaande klantendatabase. Kunt u die essentiele eigenschap van uw CMS niet opmaken uit de ronkende reclametaal in de CMS-folder van de leverancier, gaat u dan gerust even te rade bij uw IT afdeling want die collega's kunnen prima helpen bij de keuze van het goede CMS.

Pieter Haasnoot

Beetje opgeklopt verhaal. Natuurlijk bepaalt een CMS de communicatie, maar hey guys, dat is altijd al zo. De mogelijkheden nemen natuurlijk enorm toe, maar denk nou niet dat de communicatie vanuit techniek gedefinieerd moet worden. Techniek is volgend. Een cms dus ook.

Jan Klawer - Indivirtual Dubai

Een CMS moet en kan steeds meer, of het nou open source is of niet. Laten we inderdaad ophouden over IT-afdelingen, een CMS moet het mogelijk maken voor marketing (of sales!) mensen om internet voor de business te gebruiken, op een eenvoudige manier en ondersteund door de juiste tools.  Bij deze tools hoort wat mij betreft ook Multi Variate Testing: ieder bedrijf dat internet serieus en op grotere schaal gebruikt kan van MVT profiteren. Zeker internationaal – want iedere markt is anders – kan dan met MVT zomaar ineens de conclusie getrokken worden dat die oranje button toch niet zo'n goede conversie oplevert als een andere kleur of dat dit ene stukje tekst toch niet zo goed is. Uit mijn eigen ervaring blijkt dat binnen Europa de verschillen al enorm zijn.  In een CMS zou eigenlijk altijd een MVT module moeten zitten zodat een marketeer of online sales manager kan experimenteren met verschillende types content voor hetzelfde doel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond