Deel dit artikel
-

Oplichting Belgische tweedehandsplatforms daalde, maar schade steeg

Pogingen om verkopers via tweedehandsplatforms op te lichten blijven succesvol, ook in Vlaanderen. De Economische Inspectie van de FOD Economie ontving in 2023 bijna 400 meldingen. Ondanks een daling van 57 procent steeg het gemiddelde bedrag dat slachtoffers verliezen met 47 procent.

In 2023 ontving de Economische Inspectie van de FOD Economie 377 meldingen van slachtoffers van oplichting bij het verkopen via tweedehandsplatforms. Dat is een sterke daling tegenover 2021. Toen ontving de FOD Economie nog 868 meldingen.

In 2021 meldde burgers 249.850 euro aan schade, in 2023 steeg dat bedrag naar 379.755. Gemiddeld verloor een slachtoffer in 2021 1.225 euro aan de oplichters. In 2023 steeg dat naar 1.800 euro, een stijging van 47 procent.

De modus operandi verschilt zelden. Je zet een zoekertje voor een product op een tweedehandsplatform en krijgt reactie van een koper. Hij kan om verschillende redenen het product niet zelf ophalen en stelt voor om gebruik te maken van een bekende koeriersdienst (Mondial Relay, DPD, DHL, GLS, enz.) om geen argwaan te wekken. Daarnaast stelt hij ook voor om een betaaldienst van die koeriersdienst te gebruiken in plaats van een overschrijving rechtstreeks op je rekeningnummer. Hij vraagt je identificatiegegevens zodat hij jou het afgesproken bedrag kan overmaken.

Even later krijg je een valse e-mail van de koeriersdienst, met de mededeling dat je een betaling ontving en dat je een account moet aanmaken om toegang te krijgen tot je geld. Bij het aanmaken van dat account vraagt het platform je om zelf een betaling te doen om je identiteit en bankgegevens te bevestigen. Het bedrag van die betaling krijg je zogezegd terug zodra de echtheid van je gegevens is bevestigd.

Je krijgt de betaling van de koper nooit, noch een terugbetaling van het bedrag dat je zelf betaalde.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond