Deel dit artikel
-

Oud-topman HEMA mag webwinkel V&D optuigen

Ronald van Zetten gaat V&D weer op de kaart zetten. De oud-HEMA topman krijgt de leiding over de doorstart van de webwinkel van V&D.  Maar wat zijn de kansen?

Het kan niet worden ontkend: Van Zetten, sinds gisteren samen met Roland Kahn en Jacco Scheffers de trotse eigenaar van de merknaam V&D, is een retailman in hart en nieren.

Hij maakte de school niet af, en begon als zestienjarige als winkelhulp. Er volgden aanstellingen bij Albert Heijn, Praxis en DA voordat hij in 2003 HEMA kwam versterken. Hij kreeg ook toen al met V&D te maken, omdat moederbedrijf Maxeda (voorheen Vendex) de financiële tekorten van Bijenkorf en V&D regelmatig moest aanvullen.

Als in 2007 HEMA wordt verkocht de Britse private equity-maatschappij Lion Capital, krijgt het bedrijf eindelijk de kans om fors uit te breiden. Het winkelbestand verdubbelt zowat en de retailketen opent vestigingen in Frankrijk. De hoge rentelasten en de economische crisis luiden echter magere jaren in.

Als Van Zetten het niet lukt om een passend antwoord te vinden op veranderende marktomstandigheden, stapt hij in 2015 op. Een jaar eerder schreef Adformatie nog hoe Van Zetten en rechterhand Rob Heesen marketing, merkdenken en branding verboden hadden verklaard.

Toch was Van Zetten ook de man, die samen met e-commerce manager Alex Jonker, besloot om het web only assortiment van HEMA uit te breiden. In 2014 werd ook een internetzuil voor de winkels aangekondigd en besloot HEMA webwinkels in Duitsland, Engeland en Spanje op te starten. Opvolger Tjeerd Jegen vond het online omzetaandeel bij HEMA niettemin ‘te laag’.

Toch is Van Zetten (1962) geen uitgesproken e-commerceman. Die kennis zal hij moeten inhuren. Hij kan geen beroep doen op Alex Jonker. Die is weliswaar ook bij HEMA vertrokken, maar leidt momenteel de supply-chainactiviteiten bij Mediq. Directeur e-commerce Ken Fontijn van V&D is ook niet meer beschikbaar. Die vertrok in maart naar Berlijn en leidt daar de Benelux organisatie van Zalando.

Zijn twee partners Roland Kahn en Jacco Scheffers hebben die kennis ook niet. Kahn verwachtte enkele jaren terug zelfs een grote shake-out onder pure internetverkopers. Dat had hij niet scherp gezien.

Volgens het persbericht zijn alleen de handelsnamen en domeinnamen overgenomen, niet het onderliggende e-commerce platform. Najaar 2015 had V&D net zijn webshop vernieuwd en was men overgegaan op Demandware. Emakina verzorgde de implementatie, Magnus de back-end systemen en enterprise servicebus, Yourzine de mails via Selligent. Of Van Zetten deze partijen weer gaat inhuren moet worden afgewacht.

Maar belangrijker is de vraag: heeft een V&D online kans van slagen? Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar aan de Rotterdam School of Management (RSM), constateerde vorig jaar (maanden voor het faillissement), dat de concurrentie op internet nog groter dan in de winkelstraat, met Bol.com, Coolblue en Wehkamp in dezelfde doelgroep. ‘Ook V&D wil sneller zijn collectie wisselen, maar zo gebalanceerd als H&M, Zara en Primark dat doet lukt niet zo snel. Dus op dat punt blijft de achterstand groot.’

Of V&D weer eigen kleding gaat maken is de vraag. De verstandhouding tussen leveranciers en het oude moederbedrijf van V&D is door het faillissement ernstig verstoord.

Er waren overigens meer gegadigden voor de handelsnaam. Media-ondernemer Richard Otto wilde enkele ondernemers een bod van ‘enkele tonnen’ doen. Hij wilde van V&D een huismerk maken voor producten in webwinkels. Ook dacht hij aan pop-upstores. De werkwijze van de curatoren is ‘bij de beesten af’, laat hij aan de NOS weten.

Deel dit bericht

5 Reacties

Richard otto

Klopt trouwens niet helemaal. Ik heb nooit een bod kunnen doen. Ik weet dus ook niet of ik overboden ben. Dat zullen we in het verslag lezen..

Jan Libbenga (Emerce)

Aangepast

Van Dijk

Voor iedereen die dierbare herinneringen heeft aan V&D, is er op Facebook een groep gestart onder de naam “V&D – Vroom en Dreesmann – herinneringen en nostalgie”
https://www.facebook.com/groups/557643317732605/

Deze groep is er niet alleen voor voormalige medewerkers, maar ook voor klanten en andere belangstellenden.

Jeroen Bos

V&D als zelfstandig online warenhuis verder? Ik geloof er niets van! V&D heeft waarschijnlijk een naamsbekendheid van 100% maar of dat hen kan laten concurreren met grootheden als Wehkamp en Bol.com betwijfel ik ten zeerste.

Maar als ze slimme investeringen doen in IT ( lees: de kosten laag houden ), een goede, aansprekende en relevante online collectie brengen en klantvriendelijk worden, geef ik ze nog enigszins een kans. Pop-ups of kleinere winkels met alleen de succesvolle V&D producten zouden wellicht het merk weer op een positieve manier in de winkelstraten terug kunnen brengen om op die manier een succesvolle omni-channel speler te kunnen worden.

sam

Het ligt niet aan de webshop, het ligt niet aan de winkelpanden, het ligt niet aan het merk, maar aan het assortiment dat totaal niet meer relevant was.

Ga qua prijs op ‘action’ en ‘wibra’ niveau zitten en zorg voor een assortiment dat meegaat met de laatste trends.

…dan geef ik het nog een kans. en @ van Zetten. Mocht je nog op zoek zijn naar een ervaren e-commerce speler. ik houd me aanbevolen 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond