Deel dit artikel
-

Pan-Europees keurmerk online games van start

Twee dozijn uitgevers van computerspellen, onder wie Microsoft en Nintendo, onderschrijven het nieuwe classificatiesysteem voor internetgames, PEGI Online. Ze geven aan of spellen, bijvoorbeeld, elementen van geweld, sex of discriminatie bevatten.

Vorige week lanceerde eurocommissaris Viviane Reding in Brussel het nieuwe classificatiesysteem PEGI Online. Dat is de online variant van het in 2003 opgerichte PEGI, voor computerspellen. In de online pendant wordt niet enkel een kwalificatie van de inhoud gegeven, maar melden de ontwikkelaars ook welke andere specifieke kwetsende risico's een spel met zich meedraagt.

Sociaal gedrag niet te programmeren

"Anders dan bij computerspellen verandert bij een online game de inhoud doorlopend, zeker als je het online tegen veel anderen speelt", licht Maud Stevens toe. "Denk bijvoorbeeld aan taalgebruik." Stevens is de PEGI-coördinator van het Nicam, de organisatie die in Nederland verantwoordelijk is voor de Kijkwijzer. Het Nicam vormt samen met de VSC het uitvoerende orgaan van PEGI Online voor heel Europa.

Stevens: "Bij de lancering ondertekenden, ik meen, 19 speluitgevers het nieuwe classificatiesysteem. We verwachten dat alle grote uitgevers zich er uiteindelijk bij zullen aansluiten. Dat proces is nu begonnen. Ze mogen op de dozen van hun spellen het bijbehorende keurmerk voeren en op hun site een logo. Dat logo verwijst, via een hyperlink, naar de PEGI-site. Ouders kunnen daar bekijken om wat voor soort spel het gaat."

Europese miljardenmarkt

Met het ondertekenen van een zogeheten 'online safety code' garanderen spellenmakers dat de inhoud van het spel gemonitord wordt, dat er een klachtensysteem is en dat de betalingen goed verlopen.

PEGI Online is eigendom van de Interactive Software Federation of Europa (ISFE), een brancheorganisatie. De ontwikkeling van het systeem is mede gefinancierd vanuit het Safer Internet-programma van de Europese Commissie.

Volgens eurocommissaris Reding was de Europese gamesmarkt in 2005 699 miljoen euro in omvang, waarvan 48 werd gerealiseerd in de mobiele sector. De offline spellenmarkt was toe 5,5 miljard euro groot. Ze verwacht dat de online markt in 2010 2,3 miljard euro groot is, een derde van de totale spellenmarkt. De dagelijks bestuurder van Europa, verantwoordelijk voor Informatiemaatschappij en Media, gaat ervan uit dat een aanzienlijk deel van die omzetten op mobiele platformen tot stand komen.

Het Italiaanse Buongiorno ontpopt zich via een serie overnames tot een van de leidende marktpartijen.

Zorgen over invloed commercie

Computerspellen verschuiven in steeds verdere mate voor delen, of helemaal, naar een online netwerkomgeving. Daarin spelen verschillende speldeelnemers via een internetaansluiting tegen elkaar. Via geschreven of gesproken chat communiceren ze onderling. Ook adverteerders signaleren deze verschuiving en proberen zich te nestelen in de communicatiestroom van de spelers.

Stichting Mijn Kind Online publiceerde vandaag het eerste artikel uit een serie van vier, waarin ze dieper ingaat op de grens tussen spel en commercie. Mijn Kind Online, een samenwerkingsverband tussen KPN Internet en Ouders Online, diende in mei een klacht in over sms-bedrijf Celldorado. Deze zou volgens de ouderorganisatie misleidend adverteren in spelomgevingen voor kinderen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond