Deel dit artikel
-

PayPal en AfterPay snelle stijgers bij online aankopen

iDEAL is net als vorig jaar de meest gebruikte betaalwijze bij online aankopen, en dit aandeel groeit door. Opvallende stijgers zijn echter PayPal en AfterPay. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

Nederlandse consumenten hebben in het eerste halfjaar van 2015 gemiddeld duurdere aankopen via mobiele apparaten gedaan dan in de eerste helft van 2014. Opvallende stijgers in het betalingsverkeer zijn PayPal en AfterPay.

In het eerste halfjaar van 2015 zijn bijna 67 miljoen online aankopen gedaan. Hiervan is meer dan de helft (56 procent) betaald met iDEAL. In dezelfde periode vorig jaar lag het aandeel van iDEAL op 54 procent. Waar in de eerste helft van 2014 25 procent van alle aankopen via de smartphone met iDEAL werd afgerekend, ligt dit aandeel in de eerste helft van 2015 op 35 procent.

Ook bij aankopen die gedaan worden met de tablet weet iDEAL zijn aandeel te versterken, en wordt in het eerste halfjaar van 2015 meer dan de helft van de aankopen met iDEAL betaald. Na iDEAL is de creditcard het meest gebruikte betaalmiddel, dit aandeel stabiliseert op 12 procent.

In de eerste helft van 2015 zijn er bijna 1,4 miljoen online aankopen met AfterPay betaald (een methode voor achteraf betalen). Dit aantal lag in het eerste halfjaar van 2014 nog op ruim 727.000, waarmee het aandeel van AfterPay zich verdubbelt van 1 naar 2 procent.

De stijging van het gebruik van AfterPay is vooral zichtbaar binnen de fashion-segmenten. Van alle online kledingaankopen wordt 4 procent met AfterPay betaald in het eerste halfjaar van 2015, waar dit een jaar eerder 2 procent was. Ook bij het online kopen van schoenen is de trend waarneembaar: 5 procent van alle schoenen & lifestyleaankopen wordt inmiddels met AfterPay afgerekend.

Een andere sterke groeier is PayPal. PayPal laat een groei van haar aandeel in online aankopen zien en is in de eerste helft van 2015 verantwoordelijk voor 5 procent van alle online aankopen.

PayPal heeft een relatief sterke positie binnen de media & entertainmentcategorie, de grootste sector in absolute aantal online aankopen binnen de e-commercesector. Hieronder vallen bijvoorbeeld aankopen van cds, dvds en boeken, maar ook muziekdownloads, streamingabonnementen en betaalde apps.

Nederlandse consumenten gebruiken voor hun online aankopen nog voornamelijk de laptop en desktop, zo blijkt verder uit het onderzoek. De verschuiving naar het afrekenen met de smartphone gaat echter langzaam maar gestaag omhoog.

Smartphones zijn goed voor 6 procent van alle online aankopen, dit was 5 procent in 2014. Hoewel dit aandeel nog relatief klein lijkt, groeit het absolute aantal online aankopen dat via de smartphone wordt gedaan harder dan de totale markt. De tablet heeft een aandeel van 14 procent, gelijk aan 2014.

Opvallend is dat de gemiddelde waarde van het digitale winkelmandje bij aankopen via mobiele apparaten sterk toeneemt. Het gemiddelde bedrag bij een aankoop met de tablet is nu 98 euro en bij een aankoop via de smartphone is het winkelmandje nu gemiddeld goed voor 55 euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond