Deel dit artikel
-

Pc verliest snel terrein bij online aankopen

Dat de pc steeds meer terrein begint te verliezen bij online aankopen, blijkt uit nieuw onderzoek van Criteo, het bedrijf dat zich profileert als het advertentieplatform voor het open internet.

Consumenten doen in toenemende mate hun inkopen bij webshops via de smartphone. In de zogenoemde APAC-regio (Azië, Australië en Oceanië) was mobiel in het derde kwartaal van 2018 al goed voor meer dan de helft van alle digitale transacties.

In Europa groeide het mobiele aandeel door naar gemiddeld 43 procent. Nederland is in Europa en wereldwijd een van de voorlopers in mobiel shoppen. Hier was mobiel het afgelopen kwartaal goed voor 53 procent van de online aankopen.

In ons land is dat aandeel flink toegenomen, een jaar eerder was mobiel nog goed voor minder dan de helft van de digitale aankopen (47 procent in het derde kwartaal van 2017). In Nederland verliest de pc 13 procent aandeel ten gunste van mobiel.

Vergeleken met het derde kwartaal van 2017 nemen de transacties via een tablet met 17 procent af. Shopping apps zijn in trek en bovendien erg belangrijk voor de conversie. Een mobiele app leidt in Europa tot een ruim drie keer zo hoge conversie als een mobiele website (5 vs. 17 procent).

Uit de resultaten komt verder naar voren dat Noord-Europa en Japan de trendsetters zijn in mobiele transacties. Zweden en Noorwegen zijn koploper met een mobiel aandeel van respectievelijk 60 en 57 procent.

Voor het derde Global Commerce Review-rapport werden gegevens over browsegedrag en aankoopdata van meer dan 5.000 retailers in meer dan 80 landen geanalyseerd.

Deel dit bericht

3 Reacties

Sander

In het artikel staat de volgende tekst: “Shopping apps zijn in trek en bovendien erg belangrijk voor de conversie. Een mobiele app leidt in Europa tot een ruim drie keer zo hoge conversie als een mobiele website (5 vs. 17 procent).”

Het wordt gebracht alsof de hogere conversie komt door de apps zelf. Ligt de conversie stijging echter niet gewoon in het gegeven dat voornamelijk alleen trouwe klanten een app installeren waardoor de gebruikersgroep dus ook anders is dan bij een mobiele site?

Aafke - New Relic

@Sander
Dat zou inderdaad een argument zijn om de hogere conversie te verklaren, echter uit onderzoek blijkt dat mobiele gebruikers 90% van hun tijd in apps spenderen, en slechts 10% in mobiele browsers. Ook shoppen mobiele app gebruikers gemiddeld 201.8 minuten per maand, vergeleken met 10.9 minuten per maand voor mobiele websites users.
Bron: https://jmango360.com/wiki/mobile-app-vs-mobile-website-statistics/

Mag ik vragen waar je het gegeven dat voornamelijk trouwe klanten een app installeren vandaan haalt?

De bovenstaande link brengt je naar een artikel dat dieper ingaat op hoe mobiele apps versus mobiele websites gebruikt worden, misschien interessant om te lezen?

Ben van Duijn - JMango360

@Sander,

Ik werk voor een scale-up en we hebben een platform om Shopping Apps en PWA’s te ontwikkelen en we ondersteunen onze klanten actief bij de App marketing.

We zien duidelijk dat de hogere conversie vooral komt vanwege de volgende 2 redenen:

1. Eindgebruikers loggen 1x in in de App en blijven vervolgens altijd ingelogd. Dat betekend dat de checkout veel makkelijker gaat.
2. Cart content blijft altijd bewaard in de App, daardoor ligt conversie ook een stuk hoger.

Nu is het wel zo dat een App vooral interessant is voor klanten die al loyaal zijn of die potentie hebben om loyaal te worden.. Anders is er simpelweg minder relevantie..

Lees anders ook even het volgende artikel van Bol.com waarin ze duidelijk tot de bevinding komen dat ook nieuwe klanten 20 tot 30% actiever zijn in de App dan op de website.

https://www.ecommercenews.nl/bol-com-app-gebruikers-besteden-20-30-meer/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond