P&G dwingt ‘fusie’ reclamebureaus af

’s Werelds grootste adverteerder P&G dwingt Publicis, Saatchi & Saatchi, WPP en Omnicom – gedoodverfde concurrenten van elkaar – om samen een apart creatief bureau te vormen voor de FMCG-producent.

Het initiatief dat sinds maandag bekend staat als The ‘People First’ agency is de volgende stap van P&G om reclamebureaus ertoe te dwingen om sneller en kostenefficiënter te werken. Chief marketing officer Marc Pritchard presenteerde het project gisteren op een congres in Miami.

Het ligt voor de hand dat dit nieuwe bureaumodel ter inspiratie dient bij meer grote, internationale adverteerders. Tot op zekere hoogte kampen ze allemaal met hetzelfde vraagstuk: hoe haal je meeste rendement uit iedere geïnvesteerde reclame-euro.

Tot nu toe beantwoordde Pritchard die vraag door met steeds minder bureaus te werken. Hoe minder mensen aan tafel, hoe minder rekeningen te betalen en hoe minder ruis op te lijn. P&G gaat komende jaren vierhonderd miljoen dollar extra besparen op marketinguitgaven bovenop de 750 miljoen die het afgelopen twee jaar realiseerde. Het aantal mediabureaus waarmee wordt gewerkt wordt met een derde teruggebracht en de eisen aan online partners worden strenger.

De volgende stap is, zo blijkt nu, om de beste mensen van ’s werelds grootse bureaus samen te brengen in één creatief team. Dat werk vanuit P&G’s grootste kantoren, in New York en Cincinnati.

De start van de gedwongen samenwerking staat gepland voor juli aanstaande. Het team gaat werken aan Amerikaanse merken, waaronder Ariel, Tide en Gain.

P&G is ook van plan om digitale mediaplanning en -inkoop in huis te nemen.

Dit soort ontwikkelingen leidt bij bureaus wereldwijd, ook in Nederland, tot existentiële vragen. Bedrijven die toch al met dunne marges werken zullen zich op zijn minst gaan oriënteren op nauwere samenwerkingsverbanden met concurrenten of nabije partijen elders uit de waardeketen.

Foto: Hamza Butt (cc)

1 Reactie

Deze beweging aan klant kant volgt op de verschuivingen aan media bureau kant om meer naar advies en productie op te sturen (lees, uren business ipv afbrokkelende marge/fixed fees/kick-back). Zo ook heeft Accenture de afgelopen jaren een shift gemaakt naar zowel advies als uitvoering (produceren en vermarkten van klanten websites en shops). Ze gaan zelfs zover dat ze prestatie contracten afsluiten op basis van online verkoop cijfers. Dan geeft de klant wel vrijwel de hele keten ‘uit handen’. Dus website controle, uitvoering, media inzet, meetbaarheid etc. Daar tussenin zitten grotere (netwerk gestuurde) creatieve en digitale bureaus. En dan heb je nog de specialisten. Kleinere lokale buresaus die de niche van social, 360 video, etc etc opzoeken. Hoe bedien je de klant die met de dag slimmer wordt maar nog geen verstand heeft van creativiteit. Hoe pas je creativiteit toe ism media tactische plannen. Of koppel je creativiteit aan prestaties en KPI’s? Niet alle bureaus (noch klanten overigens) zijn in staat om deze uitdaging goed op te pakken en uit te voeren. Het is een plek waar ik graag beweeg en ervaring heb. Maar er zijn nog maar weinig andere voorbeelden te noemen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug