Deel dit artikel
-

Online super Picnic: ‘We gaan geleidelijk uitbreiden’

De nieuwe online supermarkt Picnic is vanochtend als eerste ‘mobile only’ supermarkt van Nederland in Amersfoort van start gegaan. Picnic-oprichters Michiel Muller, Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys en Bas Verheijen presenteerden zich in het nieuwe poppodium FLUOR aan pers, partners en klanten. Maurits van Oranje deed als eerste een bestelling, die afgeleverd werd door burgemeester Lucas Bolsius.

Het internetbedrijf heeft geen dure winkels op dure locaties en kan door een nieuwe manier van bezorgen de dagelijkse boodschappen met moderne miniatuurversies van de vertrouwde SRV-wagen gratis thuisbezorgen.

Mede oprichter Joris Beckers vergeleek Picnic vanochtend met een busdienst. “Het huidige online bezorgmodel van supermarkten lijkt op een taxi, je rijdt telkens op en neer. Wij rijden routes op basis van concrete bestellingen, dat wil zeggen niet dagelijks, maar wel drie keer per week. Zo spaar je kosten uit.”

Picnic levert 250 eigen artikelen, herkenbaar aan het rode ruitje. Zo heeft het bedrijf een eigen bakker die ’s nachts het brood bakt. “Op die manier hoeven we niets te verspillen”, aldus  voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000 Bas Verheijen, die over het assortiment waakt. In totaal zijn er 20.000 artikelen, waaronder 150 biologische producten.

Aanvankelijk werd ook nog een website overwogen, maar uit testen bleek dat een app alleen ook voldeed. Die telt de bestellingen automatisch op, waardoor klanten niet voor verrassingen komen te staan. Betaling vindt plaats met iDEAL, dus er is geen pinpas meer nodig als de boodschappen worden afgeleverd.

Vijftigduizend prijspunten worden dagelijks gecontroleerd bij de concurrentie, waardoor Picnic altijd de laagste prijs zegt te kunnen garanderen.

Muller vertelde vanochtend uitgebreid over de geheime voorbereidingen in Amersfoort. Onder de noemer Sprinter werden testen gehouden die nogal wat argwaan wekten bij benaderde consumenten omdat helemaal niets over het bedrijf bekend was. “Een persoon dreigde zelfs de wijkagent mee te nemen”, lacht Muller. “We hebben tegen onze proefklanten gezegd: Jullie kunnen ons niet beledigen. Zeg eerlijk wat je vindt. Dat hebben we gemerkt. De batterij vragen die op ons afkomen was enorm.”

Picnic koos voor Amersfoort vanwege de interessante bevolkingssamenstelling: jong en hoogopgeleid, met verschillende wijkprofielen. Het is echter een misverstand om te denken dat alleen hoogopgeleiden interesse zouden hebben voor online boodschappen, zegt Frederik Nieuwenhuis tegen Emerce.

Nieuwenhuis is evenals Beckers één van de oprichters van Fredhopper, de gerenommeerde ontwikkelaar van e-commerce software waar Albert Heijn, de Bijenkorf en Hema, en internationale retailreuzen als ASOS, Vente Privee en Otto mee werken. “Dat beeld van hoogopgeleiden is ontstaan vanwege de hoge bezorgkosten. Maar alle lagen van de bevolking bestellen tegenwoordig online, dat zien we ook aan onze klanten.”

Picnic wil zich nu eerst op Amersfoort richten, zegt Nieuwenhuis. “Het zou best een half jaar kunnen duren voordat we een volgende stad aansluiten. We kunnen de actieradius van Amersfoort uitbreiden, maar we zullen eerder in iedere stad een eigen hub inrichten met een regiomanager.”

Voor die uitbreidingen is weinig nodig, benadrukte Muller desgevraagd. “We hebben alleen een extra magazijn en extra bezorgautootjes nodig.”

Joris Beckers zei zich geen zorgen te maken over wat ander supermarkten doen. Picnic werkt nauw samen met Boni, een van de leden van Coöperatieve Inkoop Vereniging Superunie. “Alle leden hebben ingestemd met onze komst, dus we verwachten geen problemen. Binnen de Superunie concurreren supermarkten immers evengoed met elkaar.”

 

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Sjoerd

Symphatiek initiatief, maar toch… vrij traditionele aanpak, imo. Klinkt alsof het probleem niet echt holistisch benaderd is, door de juiste beginvragen te stellen: Wat is er eigenlijk ‘mis’ met het huidige model, wat is het consumenten probleem dat PICNIC op kan lossen? Wat doet Ahold verkeerd met Albert (want online groceries is veel minder succesvol in NL/ bij Ahold, dan in de ons omringende landen)?

Persoonlijk zou ik mijn geld eerder zetten op een initiatief als SuperBuddy (nee, werk er niet). Het probleem van Albert is natuurlijk dat je minimaal 2 dagen van tevoren moet bestellen, en dan ook nog een zeer ruim bezorgwindow moet accepteren. Bij Picnic zal dit niet anders zijn.
met Superbuddy kan de consument last-minute bestellingen doen, tegen lage meerkosten, en met een bezorgwindow van een half uur. Daar zit pas een duidelijk consumentenvoordeel aan!

Adriana C. Verkaik

Dames en heren van de Picnic online supermarkt. De bezorging van de kruideniers waren kan men naar mijn mening nog niet kritisch beoordelen. Uit de praktijk zal blijken of de frequentie van bezorgen naar verwachting van de organisatoren van Picnic na verloop van tijd goed zal verlopen. Ik ben blij dat de bezorging nu van start zal gaan en hoop binnen korte tijd ook in het verre Limburgse land de boodschappen gratis thuis gebracht te krijgen. Ik heet u van harte welkom. Ik krijg de indruk dat de organisatoren kennis van zaken hebben opgedaan bij de Engelsen. Ik zie online bestellen en op tijd bezorgen als een moderne voortzetting van de SRV-wagen. Ik wens Picnic veel succes met hun organisatie. Adriana C. Verkaik, Heerlen (Z.L). Mailadres: verkaik9@xs4all.nl

Koos Koets

@Sjoerd, opzich is er natuurlijk niet zo heel veel mis met Albert, maar PicNic kan zich puur richten op bezorging, en hoeft in de distributie geen rekening te houden met fysieke en internet klanten, dat zelfde geld natuurlijk voor je marketing budgetten.

Wat ik wel goed vind is dat men de dienst langzaam uitrolt waardoor “fouten” een stuk minder kostbaar zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond