Politie onderzoekt oproep aanval op Amsterdamse kantoor Uber

De politie onderzoekt plannen van taxichauffeurs om op 20 maart het hoofdkantoor van Uber in Amsterdam binnen te vallen, desnoods met bakstenen en brandbommen.

Of de oproep in de Telegram groep WegMetUber serieus moet worden genomen is nog maar de vraag. De groep telt 300 anonieme leden, schrijft het AD. Daaronder opvallend genoeg ook Uber-chauffeurs die het oneens zijn met commissies van het bedrijf.

De (Amsterdamse) taxichauffeurs vinden dat internetdienst Uber op oneerlijke wijze concurreert met de reguliere taxibranche en dat terwijl de omstreden dienst uberPOP, waarbij particulieren passagiers vervoerden zonder taxivergunning, inmiddels toch echt verboden is.

De ‘demonstranten’ verwijzen naar Parijs. Daar werd met molotovcocktails naar Uber-taxi’s gegooid.

Uber zegt inmiddels maatregelen te hebben genomen. In een reactie laat het bedrijf verder weten dat chauffeurs die gebruik maken van de Uber app een service fee betalen aan Uber. Die is overal ter wereld gelijk en is, anders dan door boze chauffeurs wordt gesuggereerd, ook niet verhoogd.  De inkomsten van de chauffeurs zijn onlangs nog uitgebreid met hen besproken.

Daarnaast heeft Uber chauffeurs beloofd dat het met met verzekeringsmaatschappijen in gesprek gaat om te kijken of pakketkortingen kunnen worden geregeld voor chauffeurs die gebruik maken van de Uber app. ‘We bieden op dit moment al korting op de rijopleiding, het examen en korting op het leasen van een auto,’ zegt de woordvoerder.

Uber wijst ook op een onlangs geïntroduceerde vergoeding voor de wachttijd, kortere annuleringstijd, en de mogelijkheid om een pensioenrekening af te sluiten.

1 Reactie

Ten eerste is uber niet zo goedkoop, er zit hier een heel ander verhaal achter, uber houd zich niet aan de regels en kan daar ongestraft mee door gaan, ze bedonderen klanten en chauffeurs.

Ondanks dat de VVD (waar van en een paar ex politici in het bestuur van uber zitten) de taxiwet heeft aangepast ten gunste van uber, blijven ze doorgaan met hun illegale praktijken.

In een taxi hoort een type goedgekeurde taximeter te zitten die ook nog eens periodiek gekeurd moet worden om de ritprijs te bepalen, uber doet dat met een app en dat is verboden.

uber rekent als hun vinden dat het druk is meer dan de wettelijk toegestane ritprijzen, ze maken zich dan schuldig aan oplichting.

Ze rekenen het hoge btw tarief, terwijl er voor taxibedrijven een laag btw tarief geld

In Engeland zijn ze veroordeeld omdat hun chauffeurs niet gezien worden als zijnde zelfstandigen maar als in loondienst, ze moeten dus premies betalen, de chauffeurs die in Nederland rijden worden vanuit Engeland betaald en vallen daar dus ook onder.

uber rijdt ondanks het verbod en boetes nog steeds op grote schaal met illegale taxi’s (snorders) wel meer als duizenden ook van uit het buitenland. Deze rijden dus op het moment dat ze klanten rijden onverzekerd rond, dealen daarbij ook nog op grote schaal drugs, en stoppen dus ook niet als ze een aanrijding hebben, en dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker.
Ze weten dat ze een vrijbrief hebben voor illegaal taxi rijden en lappen de dus ook de verkeersregels aan hun laars.
De Inspectie Leefbaarheid en Transport (waarbij zelfs één van de hoogste bazen met vervroegt pensioen is gestuurd omdat hij het niet eens was met de zaken rondom uber) en de Koninklijke Marechaussee en de Politie mogen niet optreden van hogerhand en de politiek niet optreden tegen illegale taxi’s.
Politie mensen pikken dat niet en schrijven ze massaal boetes voor het in de hand houden van een mobile telefoon en snelheidsovertredingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug