Deel dit artikel
-

PostNL: 2024 wordt uitdagend jaar

2023 was voor PostNL in veel opzichten een jaar vol uitdagingen en 2024 wordt vermoedelijk niet veel beter, zegt het bedrijf. Onzekere geopolitieke en economische omstandigheden werkten door in de operationele omgeving.

Er moesten veel maatregelen getroffen om de kosten te verminderen en de kaspositie te verbeteren. Ook werden tarieven verhoogd. Dat was echter onvoldoende om de sterke kostendruk in een krappe arbeidsmarkt met stijgende lonen en de effecten van de ontwikkeling in onze klanten- en productenmix op te vangen.

De omzet in het vierde kwartaal groeide licht naar 889 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat groeide naar 77 miljoen.

De volumes van Pakketten groeiden met 0,9 procent, maar mail nam weer verder af. PostNL gaat post minder frequent bezorgen, op termijn zelfs binnen drie dagen. De prioriteitsservice zal blijven, tegen een hoger tarief. ‘Een wijziging in postregelgeving is noodzakelijk om ons netwerk verder te kunnen aanpassen zodat de postdienstverlening ook financieel gezond blijft.’

Bij Pakketten heeft PostNL ‘onverminderd vertrouwen in de toekomstige groei van de markt voor e-commerce, mede door de positieve ontwikkeling van de online penetratie.’

De BVPP (de grootste vakbond onder postbezorgers) begrijpt dat er ‘iets’ in het huidig bezorgingsmodel moet veranderen. Het uitgangspunt voor de BVPP is behoud van werkgelegenheid voor het huidige personeel waarbij de BVPP belang hecht aan werkplezier, perspectief en waardering. Dit natuurlijk gepaard met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. De komende periode wil de BVPP snel in gesprek met PostNL over hoe PostNL haar plannen gaat vormgeven.

Joost Bol, bestuurder van de BVPP: ‘Onze leden kijken met zorg naar de toekomst, werken hard en doen op dit moment heel erg hard hun best om de post bezorgd te krijgen. Daarom hebben onze leden dringend behoefte aan perspectief op duurzame banen, dit moet mogelijk gemaakt worden door snel de juiste randvoorwaarden te scheppen’.

PostNL verwacht in 2024 een genormaliseerde EBIT van 80 tot 110 miljoen euro.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Stef Bouwhuis

PTT Post heeft jarenlang de concurrentie geprobeerd uit te moorden.

Terwijl zij 70% van de pakketmarkt in handen hadden, gaven ze aan die lage prijzen te MOETEN handhaven, want anders werd de markt overgenomen door DHL, DPD, Fedex, Packs, enz.

Maar het was PTT POST die de markt prijstechnisch kapot maakte om een gezonde vervoersmarkt voor anderen te voorkomen. En dan nu piepen?

Daarnaast hebben zij jarenlang ZZP-vervoers-slaven in de onder-aanneming klemvast uitgeknepen om die reden. Een moreel laagstaand bedrijf helaas.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond