Praxis geïnteresseerd in iBeacon-technologie
Bouwmarkt Praxis wil mogelijk iBeacon-technologie inzetten om klanten zeer snel naar specifieke schappen te delegeren. Dat vertelde Floris Benniks van Mirabeau gisteren tijdens Cross Media Café van iMMovator in Hilversum.
Het Nederlandse bedrijf praat momenteel met Nederlandse retailers, waaronder V&D en Praxis. Het gaat om verkennende gesprekken die niet per definitie tot concrete projecten hoeven te leiden.
Internetbureau Mirabeau ontwikkelde Apples technologie iBeacon door in een eigen demo-applicatie. Nederlandse retailers kunnen de technologie gebruiken om passanten hun winkel in te lokken en vaste klanten tot een extra bezoekje te verleiden. Daarnaast krijgen ze middels deze technologie zicht op hoe bezoekers zich door de winkel bewegen met heatmaps.
De meeste klanten van Praxis komen de winkel binnen omdat ze iets specifieks zoeken. Met iBeacons – kleine bakentjes die met de smartphone communiceren – zouden klanten aan de hand van een app direct naar het juiste schap kunnen worden gedelegeerd. Elke baken zendt namelijk een signaal met specifiek nummer uit. Op dit moment zijn het vooral iPhones die de technologie ondersteunen. In veel Androidtoestellen ontbreekt het iBeaconprotocol nog.
Volgens Benniks gaan de kosten van de bakens snel omlaag. “Er stappen bijna wekelijks nieuwe fabrikanten in.”
Gisteren werd ook bekend dat MyOrder, het mobiele bestel- en betaalplatform van de Rabobank, een iPad-applicatie beschikbaar gaat stellen voor fysieke retailers in heel Nederland. Op een iPad-scherm zien de winkeliers welke klanten er binnenkomen, hoe ze heten en wat ze eerder hebben gekocht. De winkelier ziet zelfs een foto.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Jeroen Bos
Als profiel- en transactie data dan ook gekoppeld wordt, kan meteen een “incentive” worden ingezet op de digitale schapkaart ( die er dan wel moet komen ) Naar de winkel gaan wordt weer leuk! Goed voorbeeld doet goed volgen.
Saly L
Super gaaf! denk dat wel goed aanslaat.
Robbert
Interessant, we gaan veel van iBeacons zien dit jaar!
In het artikel over MyOrder waarnaar verwezen wordt staat trouwens wel iets opvallends: “We ontdekten dat retailers geen betaalprobleem hebben en niet echt op zoek zijn naar oplossingen om klanten makkelijker te laten betalen”.
Ben je jaren bezig een bestel- en betaalconcept in de markt te zetten en dan zeg je dit. Terwijl je tegelijkertijd die betaaloplossing waar retailers niet op zitten te wachten enorm aan het promoten bent op TV en radio.
Wanhoopsoffensief misschien maar ik vraag me af of loyalty iets is wat een bank moet gaan faciliteren.