Publicis-baas: Recessie goed voor bedrijfsleven

Crisissituaties zoals een recessie zijn goed om het vet van de botten te snijden en ingesleten gedragingen te veranderen. De bestuursvoorzitter van reclameadviesconcern Publicis verwacht een grote opschudding van de communicatiemarkt.
Dat zegt Maurice Lévy van Publicis in een interview met de Financial Times.
Bedrijven moeten in financieel moeilijke tijden hun routines breken en strategisch schaken naar de toekomst. Een recessie speelt hen daarbij volgens Lévy enkel in de hand. De Fransman acht het in deze tijd juist makkelijker om in de kosten te snijden. Bovendien is het klimaat rijp voor kleine, specialistische overnames.
Publicis wil in de Benelux, Frankrijk en Noord-Amerika de interne bedrijfssystemen nauwer vervlechten. Voorts ziet het bedrijf kansen voor overnames van digitale bedrijven en ondernemingen in opkomende markten. Lévy zegt sinds september gemiddeld één aanbod per dag te ontvangen.
De bestuurder verwacht dat vooral de middelgrote bedrijven uit de communicatieadviessector het moeilijk zullen krijgen, ‘de vette middenlaag’ advertentiebureaus.
De Franse multinational ziet de inkomsten uit traditionele reclamehoek teruglopen, maar zet erop in om dat op middellange termijn volledig te compenseren met digitale reclame.
Vorige maand rekende ZenithOptimedia, onderdeel van Publicis, voor dat fors minder aan reclame uit zullen geven dit jaar. De mediabestedingen in 2009 vertonen wereldwijd niet de in oktober voorspelde groei van 4 procent, maar een daling van 0,2 procent. Dat is een grote, onverwachte bijstelling van dit cijfer ten opzichte van twee maanden geleden. Alleen internet wint.
Foto: World Economic Forum (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond