Deel dit artikel
-

PwC kraakt mythes over multichannelretailing

Consumenten geven niet de voorkeur aan webwinkels boven fysieke zaken, Zalando-achtigen zullen niet alleen markten domineren en retailers zijn niet per se beter dan merken in online verkoop. De accountants van PwC kraken tien internationale mythes over multichannelretailing.

Voor de fysieke retail moet dat enigszins als opluchting komen, maar het ontheft deze ondernemers niet van de plicht hun werkwijze aan te passen aan de nieuwe, veeleisende consument.

‘Winkels worden geen showrooms’ en ‘Socialmedia wordt geen verkoopkanaal in zichzelf’ zijn nog twee fabels die PwC ontzenuwt. Meubels, kleding en dagelijkse boodschappen doen consumenten internationaal nog steeds het liefst bij bakstenen winkels. Zelfs in de productcategorie Elektronica doet een kwart van de ondervraagden zijn vooronderzoek wel via het web, maar koopt zijn spullen gewoon in de winkelstraat.

De angst onder (r)etailers dat grote partijen als Amazon en Zalando alle concurrentie uit de markt drukken, blijkt ongegrond. De consument verlangt een gezonde concurrentie. Hij wil minstens kunnen kiezen uit twee tot vijf aanbieders. Al geeft onderstaand afbeelding wel aan dat het winkelende publiek liever wát keuze heeft dan keuze uit erg veel aanbieders.

Een waarschuwingssignaal voor offline en online retailers is het gegeven dat consumenten zich ook steeds makkelijker tot de webshops van merken wenden. Het verhaal dat winkeliers beter zijn in verkopen dan in merken c.q. fabrikanten is volgens dit onderzoek dan ook een fabel. Een derde van de respondenten kocht wel eens direct iets via de webshop van een merk. Merkentrouw is een van de belangrijkere argumenten daarbij.

Foto: David Morris (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond