Redactioneel/Inhoudsopgave

Gonzo
Onlangs startte Red Herring-hoofdredacteur Anthony Perkins met het Always On Network; een website annex weblog annex community voor de high-tech industrie. Volgens Perkins is Always On uniek, omdat het 'editorial power' deelt met de leden. Uniek is dat niet, sites als Slashdot.com zijn daar al jaren mee bezig. Wel is het een exponent van de trend die ook in dit nummer van Emerce voelbaar is. Steeds meer merken en media openen de poorten voor de klant cq. de lezer om bijdragen te leveren. Coca-Cola bijvoorbeeld (p. 62) laat als een moderne variant op een slagzinnenwedstrijd consumenten zelf een commercial maken, waarvan de beste wordt uitgezonden op een muziekzender. Het biedt, gezien de hoge respons, kennelijk aanknopingspunten om de marketingcommunicatie te vernieuwen.
In de gameswereld (p. 68) leveren steeds meer fabrikanten 'editors', waarmee spelers zelf een game kunnen uitbreiden. De klant krijgt daarmee direct invloed op het product zelf.
De grote evangelist van dit soort ontwikkelingen is Christopher Locke. In zijn boek 'Gonzo marketing' (p. 28) beweert hij dat consumenten op internet micromarkten vormen rondom gemeenschappelijke interesses, en dat bedrijven daarop in kunnen spelen door oprecht met dergelijke gemeenschappen in gesprek te gaan. Wishfull thinking of een juiste analyse? Laat het ons weten, want al sinds jaar en dag kunnen Emerce-lezers hun mening over elk artikel kwijt op www.emerce.nl .
Anton van Elburg
Hoofdredacteur
INNOVATORS
Rond van boven
Cyprotec brengt ronde beeldschermen op de markt.
Dromen van glas
Wat de commissie Andriessen betreft heeft heel Amsterdam binnen tien jaar glasvezel.
Winstgevend lesgeven
Het Nederlandse KIT e-learning levert online opleidingen aan de University of Liverpool.
Innovatie of imitatie?
Verscheidene partijen claimen een bepaald type smartcard uitgevonden te hebben.
Column: Prettig contactgestoord
Serge Steijn laat de beleefdheden liever achterwege.
Bits of Freedom
Maurice Wessling blijft strijden voor digitale burgerrechten.
BUSINESS
Nog niet in Nederland
Succesvolle initiatieven die nog niet in Nederland zijn gesignaleerd.
Keukentafel-ondernemers 1
Merien ten Houten, oprichter van Secoin.
Fanmail van Mojo
Hoe Mojo interactief omgaat met de concertbezoekers.
Licks & Tricks
Waarom echte Stones-fans online meer betalen dan gewone fans.
Gonzo marketing
Moderne loyaltie-filosofie: geen verkooppraatjes maar oprechte aandacht.
Microsoft concurreert zich wezenloos
Michiel van der Bel, directeur van Microsof Nederland, over diversificatie.
Keukenafel-ondernemers 2
Ruud IJssel de Schepper, oprichter van Projaxion.
Van wetenschap naar commercie
Hoe maken universiteiten de gang naar de markt?
Reclamemachine
Overture maakt winst met pay-per-click.
Echte ondernemers
Hans-Poul Veldhuyzen van Zanten en Eric Visser over de reden voor hun succes.
Op jacht naar de schat
Beheerders van technologiefondsen openbaren hun investeringsstrategie.
Column: Lang leve de crisis!
Ben Tiggelaar ziet het voordeel van het nadeel.
Keukentafel-ondernemers 3
Boudewijn en Vincent Verhaar, oprichters van Senso Unico.
Business trends
Achttien trends voor 2003.
Column: Meer overheid!
Christiaan Alberdingk Thijm wil naar de rechter ? maar mag niet.
MEDIA
Multimedium Wannahaves
De ambitie van Richard de Booij, CEO van Wannahaves, is simpel: het veroveren van de wereld.
Marketing of spam?
Overschrijdt u de grens?
Het Wow-effect
Coca-Cola probeert de klanten opnieuw te verrassen.
Recyclen van hoogtepunten
Bij NOB-Mobile weten ze wat de killer-app van mobiele diensten wordt.
Stock Teasers
Hoe pornobedrijf Private met praatjes de beurskoers op peil houdt.
Doe-het-zelf
Game-editors: gratis toegevoegde waarde of een kostenpost?
Campagne
Vodafone live! zet de totale mediamix in.
TECHNOLOGIE
Kennis is geld
Philips bezit zo'n 85.000 patenten, die het te gelde maakt.
Altijd energie
Batterijen volstaan straks niet meer. Alternatieven komen eraan.
FAQ digitale beveiliging
Alles wat u moet weten voor een optimale beveiliging.
Ethische hackers
"Wij testen beveiligingen, soms ook ongevraagd."
Blauw op het net
Digitaal rechercheren, de politie wordt er steeds beter in.
PERSONAL ASSISTENT
Onder redactie van Erwin van der Zande
PA ? Thuis
Onmisbare digitale hulp voor in huis, omdat u het waard bent.
PA ? Onderweg
Onderweg van A naar B is er meer dan genoeg te doen.
PA ? Werk
Alleen het beste van het beste is goed genoeg voor uw werk.
Machine & Mens
Tom Thodes, presentator van de Kevin Masters talkshow, en zijn Sony Handycam. "I could be Martin Scorsese."
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond