Deel dit artikel
-

Retail zoekt aansluiting tot het mobiele scherm

Elektronicawinkel Best Buy en koffieketen Starbucks stoeien met nieuwe locatiegevoelige mobiele diensten. Ook Amerikaanse mediabedrijven sturen hun fans door naar lokale middenstanders. Het is echter nog niet duidelijk hoe zij profiteren van dat nieuwe bezoekersverkeer.

Iedere keer dat een bezoeker van een Amerikaans Starbucks-filiaal via zijn mobiele telefoon incheckt bij de winkel krijgt hij een spaarpunt. Degenen met de meeste punten krijgt een cadeautje, gratis slagroom bijvoorbeeld. Vele duizenden koffiedrinkers doen dit trouw, maar de koffietapper heeft nog geen idee welke strategische extra hem dat oplevert.

Onder de Nederlandse supermarkten is Albert Heijn het meest geliefd onder de gebruikers van Foursquare. Maar ook de Zaanse grootgrutter laat deze zelfverklaard trouwe klanten vooralsnog onbediend.

Consument bediend, winkelier blijft zoekende

Sinds ongeveer een jaar mogen mobiele check in-diensten als Foursuare, Gowalla, MyTown, Feest.je en Yelp zich verblijden in stijgende belangstelling voor hun technologie. Gebruikers vertellen nu via de mobiele telefoon dat ze in een winkel, bar, hotel of andere gelegenheid zijn. Ze hoeven enkel een Aanmeld-knop te klikken op hun toestel. In ruil daarvoor krijgen ze punten en een virtueel cadeautje. Een button bijvoorbeeld. Bovendien stelt het hen in staat om hun vrienden te wijzen op leuke plekjes om te bezoeken in de omgeving.

Een handjevol mediabedrijven onderkent deze trend en sluit samenwerkingsverbanden met genoemde diensten. Wie bijvoorbeeld ‘vriend’ wordt met de New York Times of Wall Street Journal krijgt tips van de krantenredacties voor horecagelegenheden die zij het bezoeken waard vinden.

Wat de lokale ondernemers met deze nieuwe bezoekers moet, is hen echter nog niet duidelijk. De bedrijven die deze diensten leveren, zijn ook weinig toeschieteiijk. Nu pas beginnen ze hun aandacht te verleggen van de consument naar de ondernemer.

Eerste stapjes vooruit

Zo kunnen bedrijven op Google Maps de profielpagina van hun bedrijf ‘claimen’ door te bevestigen dat zij de baas van de winkel op Googles Place Pages zijn. Ook Foursquare biedt sinds enkele maanden een pagina waarop bedrijven kunnen zien hoeveel ‘mobiele’ bezoekers zij krijgen en wie dat zijn.

De Amerikaanse elektronicaketen Best Buy houdt momenteel een proef met de technologie van het Shopkick. Dit bedrijf levert een iPhone-applicatie waarmee bezoekers van een winkel spaarpunten krijgen per winkelbezoeken. Ze hoeven niet in te checken, noch iets te kopen. Het betreden van de winkelvloer is al voldoende. De registratie van dat bezoek gaat automatisch.

Shopkick kreeg onlangs een kapitaalinjectie van 15 miljoen dollar, van onder meer Greylock Partners en Kleiner Perkins Caufield & Byers.

Het bedrijf is anders dan andere makers van locatiediensten. Het richt zich niet louter op de consument, maar ook actief op de retailer. Shopkick ontwikkelde een kastje met een zender die de winkelier in zijn pand moet ophangen. Alleen als de klant daadwerkelijk binnenkomt, krijgt hij spaarpunten en digitale kortingsbonnen. Hoe verder iemand de winkel inloopt, hoe meer punten hij krijgt. Het kastje-met-antenne registreert de bezoeker enkel als hij daadwerkelijk op de winkelvloer staat.

Een gefilmde productdemonstratie (13"20):

Shopkick is een van de weinige bedrijven die daadwerkelijk het praktisch nut voor de winkelier voorop stelt bij zijn mobiele incheckdienst.

In Nederland is het Kieskeurig dat zijn mobiele applicatie optimaliseert voor praktisch nut op de winkelvloer. Gebruikers moeten over enkele maanden op de winkelvloer met hun mobiele telefoon kunnen zien waar elders in de stad goedkopere producten zijn te vinden in de door hun gezochte categorie. Ook die iPhone-software ontbeert echter een ‘feedback loop’ waarmee de winkelier het gedrag van zijn iPhone-klanten kan bestuderen.

 

Deel dit bericht

6 Reacties

Paul Brackel

Het artikel is niet erg compleet.  In ons land heeft Wehkamp de W.APP laten maken: een location-based korting applicatie. De W.App is beschikbaar op iPhone, Android en Windows Mobile. Sta je tijdens de Wehkamp kortingsweek op de stoep van 1 van de 5.500 opgenomen fysieke winkels, dan leidt de W.App je naar de on-line shop van Wehkamp. Na lancering verdubbelde het bezoek aan de mobiele webshop en verzevenvoudigde de mobiele omzet (zie pagina 20 van Best of Mobile). Een andere bekendere location based App is de 'Appie' die een AH-winkel in je buurt zoekt en je boodschappen sorteert naar de looproute in de selecteerde winkel. (pag 22) Ook de App van Thuisbezorgd.nl is een locatie applicatie (pag 28) De genoemde OMI publicatie 'Best of Mobile' kan je hier vinden: inkijkexemplaar: http://bit.ly/cpmuQg download: http://bit.ly/bm0Cmq

Erwin Boogert - Emerce

Dag Paul, Dank voor je reactie. Mij ontbreekt kennis over W.App en Appie, vandaar dat ik het volgende aan je wil voorleggen: op welke manier verzamelen deze applicaties informatie van gebruikers over bezoeken aan individuele gelegenheden? Bieden deze toepassingen wel online dashboards met statistieken oid?  Of, wat algemener gesteld, welke informatie is voor lokale middenstanders of ketens interessant om mobiel te verzamelen en hoe zie je dat gebeuren? Of zijn er nog bepaalde drempels te nemen? Uit belangstelling. Input van andere lezers wordt natuurlijk gewaardeerd.

Paul Brackel

@erwin,  Bij open source web software als WordPress kan je terecht verwachten dat ze standaard statistische informatie bieden. De W.APP en Appie zijn echter custom-build. Daarom is de bezoeks informatie die zij bieden is afhankelijk van de specifieke wensen van de marketeer en het beschikbare ontwikkelingsbudget. De informatie die interessant kan zijn is afhankelijk van wat de app allemaal doet. Daar de W.APP en Appie zijn verschillende toepassingen zijn, is daar niet zo makkelijk een antwoord op te geven. Het gaat over analyse van 'koopgedrag'. Een ervaren on-line shopowner heeft geen enkele moeite dit te verzinnen.  

Ouke Arts

Leuk artikel met een relevante beschrijving van location-based applicaties. Gisteren las ik dat foursquare van alle genoemde applicaties het snelste groeit en binnenkort de 2 miljoen gebruikers overschrijdt. De trend 'mobiel' past naar mijn mening in een bredere transformatie van retail, ook in Nederland. De komende 10 jaar zal de retail op vele fronten veranderen. Aan de hand van een recent verschenen CEO briefing van adviesbureau Thaesis hebben de onderzoekers deze transformatie samengevat in vijf ontwikkelingen:1. Mobiele generatie > Non-stop retail2. Consumenten maken merken > Social media marketing3. Internet maakt alles transparant > Dynamisering pricing4. Information overload > Nieuwe intermediairs in retail5. Toetredingsdrempels verdwijnen > Anders onderscheiden De volledige Retail CEO briefing is hier te vinden: http://www.thaesis.nl/page/pag_view.asp?pag_id=23670&top_mni_id=160&left_mni_id=189

Nishant

Ik vraag me ten zeerste af hoeveel shoppers nou echt gaan shoppen met een applicatie als Shopkick? Lijkt mij meer iets voor voor gaming freaks dan de gemiddelde shopper (heen en weer lopen voor punten). Ik denk dat de ultieme location based app nog moet komen..

frisfresj

Ik ben het met Nishant eens. Ik denk dat de doelgroep van Shopkick beperkt is. Maar ook: voor ondernemers, vooral die in het mkb, gaan dit soort ontwikkelingen veel te snel. Die ondernemers weten vaak nog niet eens de basics van wat er allemaal mogelijk is met en via internet/mobiel (op de technisch geinteresseerden na dan). Dus voor de basics: http://www.frisfresj.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond