Revolut aangeklaagd in fraudezaak
Online bank Revolut is door een Servisch energiebedrijf aangeklaagd voor 700.000 euro. Dat bedrag werd door Terna Energy Trading op verzoek van een oplichter naar Revolut gestuurd, waarna het geld naar andere rekeningen verdween. Aanvankelijk werd het bedrag door Revolut als verdacht aangemerkt, maar het stond de transacties alsnog toe.
De advocaten verwijten Revolut dat het geen deugdelijk communicatiemiddel heeft waarmee het vermoedelijke frauderapporten kan ontvangen. Revolut legt de claim naast zich neer omdat zij het geld te goeder trouw heeft ontvangen.
De zaak is een van de duizenden klachten tegen het in Londen gevestigde Revolut over geautoriseerde pushbetalingen, waarbij criminelen mensen misleiden om online geld te sturen naar een rekening buiten hun controle.
In Nederland krijgt een klant van de Rabobank die het slachtoffer van bankhelpdeskfraude werd de schade van zo’n 60.000 euro niet vergoed, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld (pdf).
Een oplichter liet de klant ‘meekijksoftware’ op zijn telefoon en laptop installeren. Op verzoek van de oplichter werd een rekening bij bunq een geopend en zich hiervoor ook bij bunq gelegitimeerd. Vanaf de spaarrekening is een bedrag van in totaal 56.000 euro naar de zakelijke rekening overgeboekt.
Dezelfde dag deed de klant melding van oplichting, maar het geld was toen al nagenoeg weg. De klant vordert een bedrag van bijna 60.000 euro van de Rabobank.
Het coulancekader is volgens het klachteninstituut niet van toepassing. Het geld is namelijk eerst overgemaakt naar de bunq-rekening die op naam van de klant staat.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond