Deel dit artikel
-

Roamler met Androidapp voor groei

De makers van de mobiele app Roamler brengen een Androidversie van hun software uit. Hiermee spreken ze een vrij nieuwe doelgroep aan: niet de eindconsument, maar medewerkers van bedrijven. “Zij worden zo de ogen en oren op de werkvloer.”

Unilever, P&G, Coca-Cola, Intersport, Sony en retailketens zijn maar een paar voorbeelden van bedrijven die de software van Roamler gebruiken. Zij zetten de twee jaar oude app in om consumenten taakjes te geven en die tegen betaling te laten uitvoeren. Voorbeelden zijn: tellen waar hoeveel items in een schap van een supermarkt staan, servicevragen stellen aan medewerkers of foto’s nemen ter aanvulling van de productdatabase.

“Producenten van fast moving consumer goods krijgen via ons informatie over hoe hun producten in de schappen staan”, zegt Wiggert de Haan. “Dit is informatie waar ze op geen andere manier aan kunnen komen. Daarom zijn veel van onze klanten op een of andere manier ook verantwoordelijk voor distributie en positionering van producten.” Maar dat is niet het enige.

Een groeiende doelgroep zijn de medewerkers van bedrijven. Om hen in staat te stellen om bedrijfs- en marktinformatie terug te koppelen, bracht Roamler gisteren een Androidversie van zijn software uit. “Zo kan het hoofdkantoor van een bedrijf eenvoudig en vooral informatie op lokale markten peilen bij hun werknemers. Zij worden letterlijk de ogen en oren van een bedrijf in een land.”

Een andere reden om voor Android te ontwikkelen is om op termijn buitenlandse groei te faciliteren. Roamler is nu actief in Nederland, Engeland en Zweden en binnenkort in Chili. Haast heeft De Haan niet met verder groei, maar hij ligt er in ieder geval nu wel de fundamenten voor.

Over de financiën van Roamler houdt hij de lippen op elkaar, maar de groei kan wel uit eigen middelen worden gefinancierd.

In Nederland zijn nu zo’n tweeduizend actieve ‘roamlers’ die wekelijks een of meerdere taken uitvoeren. Dat is voldoende kritische massa en een reden om terughoudend te zijn met het verstrekken van nieuwe invites. Want niet iedereen kan zich aanmelden om mee te doen.

Foto: David Bleasdale (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond