Deel dit artikel
-

Ronald van Zetten (V&D): ‘Conversie social commerce app Frendz valt tegen’

Het gaat niet goed met Frendz, de social commerce app uit de V&D paraplu van Ronald van Zetten en Roland Kahn. De conversie lukt niet erg, vertelde Van Zetten gisteren openhartig bij het Digital Marketing Retail Event in Naarden.

V&D maakte in 2017 na het faillissement een doorstart als app onder de naam Frendz. Met behulp van tips van vrienden op Pinterest en Instagram kunnen consumenten hun nieuwe outfit bij elkaar shoppen.

Frendz (Android, iOS) startte met tussen de veertig en vijftig partners waarvan de artikelen direct in de app gekocht kunnen worden. Geld moest worden verdiend door een afdracht van een euro per transactie en een commissie van tien procent van netto-omzet, na retourzendingen. Maar dat lukt allemaal niet erg goed, zo moest Van Zetten gisteren toegeven. “De influencercampagnes werken wel, de app bereikt 1,6 miljoen mensen in de doelgroep van vijftien tot 25 jaar, maar verdienen doen we op dit moment niet aan Frendz.”

Van Zetten ondervindt nu zelf hoe lastig het is om fysieke en online retail te combineren. Hij is nauw betrokken bij de afhandeling van het faillissement van CoolCat, de kledingwinkels van Roland Kahn die een doorstart maken onder de vleugels van Retail Beheer. Saillant detail is dat het merk online nog steeds springlevend is. Retail Beheer wil CoolCat dan ook doorzetten onder de naam Coolcat Junior, een webshop met kleding voor kinderen.

De balans tussen offline en online blijft niettemin lastig. Van Zetten, ooit topman van HEMA, wijst op grote tegenstellingen. “Een online modeverkoper als About You (onderdeel van de Otto Groep – red.) verliest rustig 115,3 miljoen euro, terwijl een fysieke keten als Action zonder internetactiviteiten een gezonde omzet draait.”

Online is in veel gevallen niet de oplossing voor fysieke retail en vaak nog verliesgevend. Maar er zijn uitzonderingen. IKEA en McDonalds hebben volgens hem een wel een geslaagde creatieve onlinestrategie. “Blokker was op de goede weg met een apart bedrijf voor e-commerce, dat hebben ze te snel weer uit de markt gehaald.”

Van Zetten denkt dat de komst van Amazon naar Nederland (die nu alleen vanuit Duitsland levert) grote gevolgen zal hebben. De Mediamarkt heeft alle kleine elektronicawinkels van de markt verdreven en Amazon zou als ‘grote machine met lage prijzen’ hetzelfde kunnen doen met tal van Nederlandse webwinkels. “Daar moet je iets tegenoverstellen, zoals Coolblue doet. Het is nog maar de vraag of Amazon dat serviceniveau kan halen.”

Marktplaatsen als bol worden belangrijker, “maar de vraag is wel wat dat met je identiteit doet. Als platform ben je wel de opgetelde klachtenbus van je partners. Daarom zijn we bij V&D wel voorzichtig met wie we in zee gaan.”

Van Zetten moest erkennen dat zijn generatie de digitale transformatie niet echt begrijpt. “Jongeren wel, maar veel bedrijven worden nog door een oudere generatie geleid, mensen van mijn leeftijd. Als je over influencer marketing begint, worden ze daar niet echt enthousiast over. Ze doen het liever nog op hun manier. Daarom adviseer ik jongeren: pak je kans, want ‘daarboven’ weten ze het toch niet.”

Foto Pixabay

Deel dit bericht

6 Reacties

Paul de Vries

En hij verbaast zich echt? Bijzonder. E-Commerce is een vak, niet een vrijdag middag taak. Daar denken vele ondernemers nog te gemakkelijk over. Te veel ondernemingen die nog steeds de verkeerde mensen op de verkeerde plek zetten. Ik weet het, afleren in een uitdaging. Maar come on! Geen wonder dat men alleen de negatieve verhalen hoort. E-Commerce zou een verliesgevende post zijn binnen elke organisatie?… ha ha ha… welke dan? Ligt aan de strategie. Is de opdracht ‘marktaandeel opkopen’… dan wel…. kost meer dan het oplevert. Zo niet, dan valt er echt geld te verdienen! Denk je er anders over? Dan ben je gewoonweg niet goed in jouw vakgebied!

A.zijnzeiker

Deze mijnheer vergelijkt prima de welbekende appels met de nog bekendere peren. Action en About You vergelijken…. Ben het eens met Paul de Vries, het is een vak! De oud topman van HEMA heeft het met dat bedrijf in zijn periode ook niet echt geweldig gedaan, het ontbreekt hem aan de juiste visie en gevoel met de markt. V&D was al een lastig label en van Frendz heeft de gemiddelde Nederlander al helemaal niet gehoord. KISS systeem werkt nog steeds het beste, goede producten tegen de juiste prijs en eenvoudig te bestellen met kliks en/of bricks! Roland, verzamel de juiste mensen om je heen. Succes met de turn-around?

The Beard

Goede laatste alinea. Volgens mij geeft hij daar zijn eigen incompetentie weer. En vraagt indirect of iemand zn plaats inneemt.
Heb je er nog zin in Mr van Zetten?

G.Smit

“Jongeren wel, maar veel bedrijven worden nog door een oudere generatie geleid, mensen van mijn leeftijd.

Fijn dat Mr. van Zetten ook meteen aankaart waar het mis gaat met de vele bedrijven die actief zijn in het e-com landschap. De kennis is vaak niet of nauwelijks aanwezig vanuit de directie en dit maakt het onmogelijk om te sturen op de juiste doelen.

Jeroen Bos

Tenenkrommend! Ik loop als “ouwe lul” al jaren te schoppen tegen de boardroom heilige huisjes zoals in 2007 bij Blokker…….Anyway……

Alles draait om onderscheid, relevantie en timing. Wanneer je oude wijn in nieuwe zakken stopt, maar nog steeds niet relevant bent, kun je het schudden. Consumenten rekenen je keihard af op authenticiteit. Kijk naar Hudsons Bay. Vanaf dag 1 was duidelijk dat de NL consument niet zat te wachten op deze propositie, maar toch doorzetten. Nu lees ik dat de nieuwe CEO aangeeft dat ze beter marktonderzoek hadden moeten doen…… Het blijft hetzelfde verhaal: als je niet de juiste aansluiting hebt met je klantengroep, dan kun je een goede businesscase wel vergeten.

En inhuren van de juiste mensen lijkt een goede oplossing, maar als zij moeten werken met een rammelende strategie, gaat het nog steeds fout! En soms is gewoon stoppen ook een goede oplossing……

Maurice

Ik volg al jaren dit soort berichten.
Maar er is geen oplossing uit een boekje en met geld is geen succes te koop. Al dit soort bedrijven staan binnen een aanta jaren buitenspel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond