Deel dit artikel
-

Rotterdam gaat experimenteren met mobiliteit

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag willen, samen met Schiphol, NS, KPN en InnovationQuarter, innovatieve startups ondersteunen. Tien geselecteerde bedrijven krijgen een half jaar de ruimte om mobiliteitsinnovaties te testen in een echte omgeving en met ‘echte mensen’.

Veertig startups hebben zich eerder gemeld op de website Rotterdammobilitylab.nl. De helft mocht eerder deze maand zijn ideeën nader toelichten. In Rotterdam krijgen nu tien startups de gelegenheid om hun proof of concept te bewijzen. Daarbij kunnen onder meer ook investeerders zich aansluiten. Op 1 mei 2017 is er een Investor Pitch gepland.

‘Rotterdam is dé plek om innovatieve ideeën te testen die bijdragen aan een betere bereikbaarheid. Innovaties waarmee je slim naar je werk gaat, zonder in de file te staan’, schrijven de initiatiefnemers.

Naast de stad Rotterdam is het ook mogelijk om innovatieve ideeën te testen in omliggende regio’s zoals Drechtsteden, Alexander en Gouda, Vlaardingen en Schiedam en Voorne-Putten.

Het aanbod van oplossingen is erg breed en omvat zowel logistiek als openbaar vervoer.

Feetzdock heeft een idee voor een geautomatiseerd fietsparkeersysteem. Fietsers kunnen hun rijwiel stallen en ophalen binnen twintig seconden. De stalling is toegankelijk en te betalen via een app of andere snelle betaalwijzen.

Mypo levert een kluis die tijdelijk aan de voordeur bevestigd kan worden, waarin pakketjes kunnen worden afgeleverd. Alles gecodeerd, zodat de veiligheid gewaarborgd is.

Parkeagle – bekend van Startupbootcamp – helpt automobilisten met het vinden van een vrije parkeerplek. Het bedrijf wil met 150 parkeerplaatsen op straat en in parkeergarages zowel de sensortechnologie als de navigatiesoftware testen.

Bij Viatim neemt een buurtbewoner die vaak thuis is (vanwege ziekte, pensioen of werkeloosheid) voor andere buurtbewoners pakketjes in ontvangst. Dat scheelt vervoerder veel ritten die voor niets worden gemaakt en ontvangers van pakketjes kunnen dicht in de buurt hun pakket ophalen bij een betrouwbare tussenpersoon.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Hung Chung Chih / Shutterstock.com

Deel dit bericht

3 Reacties

W.Tielman

Het VIATIM-voorstel is een zelden vertoond schoolvoorbeeld van een windei~!!
Dit gebeurd echt al tijden, overal en ook al heel vaak!!
Nog meer van dergelijke bizarre windeieren, VIATIM??
Kan nog leuk worden, dan!!

Bovenmeester

Tielman: De grammaticakennis van Nederlanders is echt bedroevend, daar ben jij weer een treurig voorbeeld van.

ibay

Ik ben het zo eens met Bovenmeester. In 9 van de tien commentaren
staan taalfouten. Bij Tielman (gebeur d – met een d ?!) dan een,
maar 5 fouten in 3 zinnen ben ik ook tegengekomen. Ik ben dan ook
een taalfreak, en wijs de Telegraaf regelmatig op hun grammaticale fouten.
Tikfouten vind ik niet belangrijk, gaat vaak in haast.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond