Deel dit artikel
-

RTL Groep verwacht herstel advertentiemarkt, streaming groeide in eerste halfjaar

RTL merkt de gevolgen van de coronacrisis. Doordat er minder reclame werd verkocht, daalde de groepsomzet naar 2,7 miljard euro in de eerste zes maanden. De operationele winst was met 258 miljoen ook lager. De neetowinst kwam uit op 156 miljoen.

De advertentie-omzet ging van 1,7 miljard naar 1,3 miljard euro. Ruim 1 miljard betrof tv reclame en 139 miljoen digitale advertenties.

De totale digitale omzet ging als gevolg van de pandemie met 7 procent omlaag naar 477 miljoen euro.

Ook RTL Nederland kreeg flinke klappen. De omzet van RTL Nederland daalde 14,6 procent van 235 miljoen euro naar 207 miljoen. De operationele winst daalde flink, van 18 miljoen naar 2 miljoen.

CEO Sven Sauvé erkent dat de impact van Covid-19 op de advertentiemarkt groot is. ‘Gelukkig konden we terugvallen op de stevige fundamenten van onze strategie. Door snel te handelen en kritisch te kijken naar onze kosten hebben we ondanks de aanzienlijke daling in advertentie-inkomsten toch een positief resultaat kunnen realiseren.’

RTL verwacht in het derde kwartaal licht herstel van de advertentiemarkt.

De omzet uit streaming (TV Now en Videoland) steeg wel, met 23 procent, naar 80 miljoen euro. Inmiddels zijn er 1,7 miljoen abonnees die voor deze diensten betalen, dat zijn er 45,2 procent meer dan een jaar geleden. De totale streamingomzet bedroeg 500 miljoen euro.

Producent Fremantle had creatieve successen met series als American Idol en America’s Got Talent: The Champions en Too Hot to Handle op Netflix.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond