Deel dit artikel
-

Ruud de Langen (dentsu Nederland): ‘Ik neem de ondernemingslust mee’

Ruud de Langen is onmiskenbaar een bekende verschijning in de Nederlandse media- en reclamewereld. Onlangs wisselde hij de lokale, snelle mediawereld van Talpa in voor de kennisintensieve, internationale omgeving van datagedreven communicatie bij dentsu.

Van Talpa Network naar dentsu. Wat is het verschil?
“Het direct schakelen met een eigenaar in een lokale markt is een absolute plus. Na presentaties van plannen en benodigde investering, konden we het uur daarna gelijk aan de slag. De plus van een internationaal netwerk als dentsu is dat er ontzettend veel kennis in ‘rondgepompt’ wordt, dat vind ik echt een rijkdom.”

Wat zocht je in een nieuwe betrekking?
“In elk geval de combinatie van media en communicatie. Dat is mijn passie al sinds mijn tienerjaren. Toen was ik radiopiraat en zag ik letterlijk in de voetbalkantine welk effect media op mensen heeft. Wat ik ook zou doen, ik wilde in elk geval in de champions league blijven en graag als onderdeel van een internationaal netwerk. Het is een nieuw hoofdstuk in mijn werkende leven en dan ga je met iedereen praten. Ik sloeg aan op dentsu en hoe ze met data heel onderscheidend kunnen zijn in de markt. Plus: ze hebben creatie en media in huis.”

Voortbouwen op bestaand werk of een wit vel?
“Mijn functie is nieuw. Dat vloeit voort uit het proces waarbij dentsu de organisatie versimpelt. Het aantal labels gaat terug van driehonderd naar zes. Dat brengt met zich mee dat er merken worden geschrapt en er multidisciplinaire teams ontstaan. Je hebt geen interne gevechten meer om klanten en winsttoewijzing. Het wordt mijn taak om doelen te formuleren voor de teams en te kijken hoe we daar kunnen komen. Dat is een combinatie van media, data en creatie. Ik stuur dat vanuit groepsniveau aan. Let wel, dentsu is in 1901 opgericht en ook toen hadden ze al aandacht voor geïntegreerd denken.”

Kun je je creativiteit in deze rol kwijt?
“In management ben je teams aan het faciliteren. Het is wel goed dat ik ben geboren in deze industrie. Ik snap de teams en de dynamiek. Daarbij leg ik veel verantwoordelijkheid bij teams neer en loop ik er niet als een control freak achteraan. In het verleden werd ik vaak aangenaam verrast hoe talenten en teams daardoor groeiden en met nieuwe ideeën kwamen die ik me vooraf niet had kunnen voorstellen. Daarbij mogen ook fouten worden gemaakt.”

Wat neem je mee van Talpa?
“De ondernemingslust. Die was daar hoger dan ik ooit heb meegemaakt in de corporate wereld. Met één sterke lokale eigenaar kun je snelheid maken. Het is veel meer risico durven nemen. In media moet je veel ondernemen om te leren. Als je stopt met leren, stop je met groeien. Dus wil je blijven leren: of het nou over de inhoud van ons snel ontwikkelende vak gaat of over het met collega’s doorgronden van complexe vraagstukken.”

Welke specifieke bagage neem je mee van eerdere betrekkingen?
“Je neemt van elke periode uit je werkende leven wat mee. In je jongere jaren ben je veel bezig met de inhoud van het vak. Zo leerde ik in de eerste periode veel over media en de werking ervan. Bij FHV/BBDO leerde ik enorm veel over merken. Een aantal jaren ondernemen leert je veel over hoe goed met geld om te gaan en echt klantgericht te werk te gaan. De jaren daarna gaat het steeds meer over het aansturen van teams, waarbij ik altijd een scherp oog op de inhoud blijf houden.”

Wat wil je ooit of nooit: werken bij een start-up, scale-up of corporate?
“Een mooie uitdaging kan in allerlei omgevingen, zeker als je goede mensen om je heen hebt. Wat nog wel? Misschien ooit nog eens een keer iets meer doen voor de leukste voetbalclub van Nederland, AZ.”

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#181).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond