Samenwerking AdLink met mobiel advertentienetwerk

Online advertentienetwerk AdLink gaat samenwerken met het mobiele advertentienetwerk Mads. Het deze zomer gestarte Mads wil zich voortaan vooral gaan richten op het leveren van mobiele advertentietechnologie. Partijen als AdLink moeten straks zorgen voor het netwerk van adverteerders en contentuitgevers, aldus oprichter Ashu Mathura van Mads.
“Het is onze strategie om de DoubleClick voor mobiel te worden,” zegt Mathura. DoubleClick begon ooit als online advertentienetwerk, maar beperkt zich tegenwoordig tot het leveren van technologie die het mogelijk maakt om advertenties op websites te tonen.
Mathura: “Wij doen nu nog wel meer dan DoubleClick, maar willen ons straks beperken tot software.” Ligt het niet voor de hand dat ook DoubleClick straks met advertentietechnologie komt voor mobiel? Mathura: “Onze strategie is om de eerste in de markt te zijn. Ik verwacht dat het nog wel een jaar duurt voordat DoubleClick met iets soortgelijks komt.”
Spits, Telegraaf en Radio 538
Adverteerders kunnen sinds oktober via het netwerk van Mads tekst- en banneradvertenties kopen op mobiele sites van onder meer Spits, De Telegraaf, Radio 538 en Telfort. De sites uit het netwerk hebben in Nederland een totaal bereik van een miljoen views per maand, aldus Mathura. Adverteerders waarmee wordt samengewerkt zijn Delta Llod, Quote, FBTO, Vodafone en Telfort.
Drie partijen profiteren van mobiele advertentieverkopen. De partij die ‘de advertentie binnenhaalt’ (bijvoorbeeld AdLink) ontvangt een verkoopcommissie, Mads krijgt een zogenaamde ‘technologie commissie’ en wat overblijft is voor de contentuitgever (bijvoorbeeld De Telegraaf).
Een andere partij die in Nederland actief is op de mobiele advertentiemarkt is IceMobile. Het bedrijf heeft onder meer mobiele campagnes gedaan voor Sara Lee en Sanoma.
Barcodes
De markt voor mobiel adverteren staat nog in de kinderschoenen. IAB Nederland verwacht een flinke groei van deze markt de komende jaren. Advertentievormen voor het mobieltje moeten zich nog ontwikkelen. Op dit moment zijn eenvoudige tekst- en banneradvertenties de standaard. Mathura houdt zich ook bezig met nieuwere vormen. “Wij voegen nu ook sms en mms toe. Straks komt daar video bij.”
Mads heeft een systeem ontwikkeld waarmee barcodes via sms of mms kunnen worden verstuurd. Een barcode kan bijvoorbeeld worden gebruikt als kortingscoupon. Het barcodesysteem is technisch klaar en is vanaf volgend jaar ‘gereed voor gebruik.’
Ervaringen
In de korte tijd dat het netwerk van Mads live staat, is een aantal ervaringen opgedaan. Zo zijn gebruikers van toestellen van Samsung, SonyEricsson, Sagem en Motorola de actiefste advertentieklikkers en ligt de click through rate (CTR) van mobiele advertenties tussen de twee en vijf procent.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
steve
Interessante idee als ook goede uitvoering