Deel dit artikel
-

Sandd: ‘We worden geen pakjesbezorger’

Postbedrijf Sandd heeft een meerderheidsbelang genomen in De Buren, met meer dan 50 vestigingen de grootste aanbieder van onbemande afhaallocaties voor pakketten in Nederland. Heeft Sandd stiekem ambities als pakjesbezorger? Drie vragen aan CEO Haico Meijerink.

Vanwaar deze overname?
“Sinds mijn komst in 2011 heb ik met mijn team een koers vastgesteld, die we hebben vertaald in de woorden versnellen en verbreden. Versnelling betreft ons kernactiviteit, het bezorgen van post. Dat levert ons een organische groei op van vijf tot zes procent per jaar, in aantal poststukken heb je het dan over 736 miljoen stuks. De verbreding zoeken we in nichemarkten, de stap naar e-commerce is dan logisch, al hebben we niet de ambitie om een nieuw bezorgpakket naar de markt te brengen. Het aanbod is wat dat betreft al heel erg groot, als je capaciteit gaat toevoegen aan de hoeveelheid wagens die er rijden, of de hoeveelheid sorteercapaciteit, levert dat alleen maar prijsdruk op. Maar in de markt voor onbemande afhaalkluizen zien we grote potentie. We hebben ons uitgebreid georiënteerd in binnen- en buitenland en De Buren was daarin het verst gevorderd.”

Toch begeeft u zich gelijk al op een drukke markt, waarin supermarkten en partijen als bol.com hun eigen afhaalpunten openen.
“Ja, maar je moet ons systeem zien als een netwerk dat wij openstellen voor bestaande pakketvervoerders en retailpartijen met als groot voordeel de beschikbaarheid op elk moment van de dag. Je kunt bestellingen ook terugbrengen. Ik denk dat uiteenlopende distributiekanalen van verschillende partijen heel goed naast elkaar kunnen bestaan, waarbij de consument bepaalt, want die betaalt. In het algemeen zien we dat dit soort open netwerken vrij snel een deel van de markt gaat opeisen.”

Ziet u als postbezorger stiekem een toekomst waarbij de postbus thuis of in flats uiteindelijk een afhaalkluisje van De Buren gaat worden?
“Wij komen nu al, zij het niet dagelijks, aan de deur bij 7,5 miljoen huishoudens. We gaan ons eerst oriënteren op de vraag hoe we de consument naar die kluisjes kunnen krijgen.  De dichtheid van het kluisjesnetwerk is uiteraard cruciaal voor het succes. Met vijftig afhaalpunten is het aanbod nog niet erg groot, maar op welke termijn we gaan uitbreiden of gaan innoveren staat nu nog niet vast.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond