‘Sanoma kleedt Nederland uit’ (update)
Morgenochtend maakt uitgeverij Sanoma bekend dat het zijn Nederlandse tak gaat reorganiseren. De helft van de bladen gaat in de etalage en de online tak gaat rechtstreeks rapporteren aan Finland.
Dat is wat bronnen met kennis van zaken aan Emerce melden. De woordvoerder van Sanoma wil dit niet bevestigen, maar vertelt wel dat een verkoop van bladen een van de gevolgen kan zijn van een strategische heroverweging van de koers. Dat proces begon een half jaar geleden.
De uitgeverij heeft Deloitte gevraagd om de verkoop van een deel van de bladen te begeleiden. Het zou gaan om de mannenbladen en de glossy’s. Vrouwen en woonbladen blijven.
Volgens de journalistenvakbond NVJ worden werknemers vanaf half acht ingelicht en zijn ze opgedragen de rest van de donderdag vrij te houden. Na de informatie-sessie, die tot half negen duurt, zijn er per afdeling ‘napraatsessies’ of zijn informatiebijeenkomsten per aandachtsgebied voorzien. De NVJ heeft een aantal van vierhonderd ontslagen opgevangen.
In Duitsland voerde uitgeverij Axel Springer een ietwat vergelijkbare strategie uit door voor de zomer een groot deel van zijn bladen te verkopen via een joint-venture. Zodoende kon deze zich op de online activiteiten gaan richten. Sanoma Nederland moet dat ook gaan doen, maar zal dat onder directe verantwoordelijkheid en sturing van de Finnen gaan doen.
Een financiële beschouwing in maart 2014 moet vertellen of Sanoma Nederland nog zoveel waard is als in de boeken staat of dat er een afwaardering moet plaatsvinden.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
Rob Bogaers
“dat proces begon een half jaar geleden.” Mijn god, hoe lang heb je nodig om er achter te komen dat nieuwe visie en dus ook een nieuwe lange termijn strategie nodig is. Poeh poeh.. niet bepaalt rocket science.
Xander
Misschien was het handiger geweest om destijds Ilse Media te laten bestaan als zelfstandige entiteit en die te laten rapporteren aan Sanoma in Finland.
Allerlei reorganisaties keer op keer maken het nu ook niet beter. Ilse Media als aparte online tak hadden het bedrijf veel slagvaardiger gemaakt.
Nu is het van een creatief internetbedrijf een mooi corporate dingetje geworden waar veel slimme creatieve mensen niet willen werken… te groot, niet slagvaardig genoeg
Wim Danhof
Sanoma heeft natuurlijk al wel iets van een lange termijn strategie. Veel bestaande tijdschriftenmerken gaan inderdaad verdwijnen of worden verkocht. Morgen vanaf 7.45 uur (!!) wordt het personeel erover geïnformeerd.
Ondertussen lopen er internationaal bij Sanoma (ook in Nederland) allerlei acceleratorprogramma’s waaruit interne start-ups moeten ontstaan. Crux is dat via deze programma’s het zaad wordt gelegd voor een nieuwe generatie mediamerken die zich veelal kenmerken door de combinatie van content, mobile en e-commerce. CCO Marc Stubbé definieerde uitgeven in juni op het Mediafacts Uitgeverscongres niet voor niets als ‘Vraag en aanbod bij elkaar brengen’. Content om de content is er straks niet meer bij.
Zie dit artikel voor wat info over de lange termijnstrategie van Sanoma: een corporate die lean en mean wil innoveren zoals startups innoveren:
http://www.mediafacts.nl/nieuws/al-vijf-nieuwe-startups-uit-innovatieprogramma-sanoma-2/
Rick Verhoeven
@Rob Bogaers
Even wat meer realiteit…een dergelijk proces bij een grote jongen als Sanoma duurt wat langer dan managen van een website als meubeltrack!
Rob Bogaers
Rick: realiteit alom. Uiteraard snap ik dat ik als bedrijfje met een paar handjes marketeers en een paar takken van sport makkelijker kan sturen. Maar even serieus, een dergelijk proces mag langer duren bij Sanoma. Maar verkeerde beslissingen vs goede beslissingen is echt ondermaats. Moeten we hier een opsomming van maken? En een opsomming van andere type bedrijven als Sanoma? Wegener? DTG etc etc.. noem er eens één op die het proces iig op tijd heeft ingezet??!!
G.
Fijn dat alle “experts” zich weer melden bij de reacties.
Gewoon diep treurig voor 500 man.
Cor Baane
…20 jaar mismanagement. Ben benieuwd of de rijkelijk uitgedeelde bonussen en exit premies nog terugvloeien naar de 500 mensen.