Sanoma saneert Nederlandse organisatie: 500 ontslagen
Sanoma schrapt vijfhonderd arbeidsplaatsen en wil zich nog op 17 bladentitels richten. Dat is zojuist bekend geworden op een bijeenkomst van medewerkers in Hoofddorp. Tegelijk wil Sanoma de digitale merken zoals NU en Startpagina versterken.
Het bedrijf gaat bijna de helft van zijn Nederlandse bladen in de etalage zetten. Sanoma voert bekende titels als Margriet, Libelle, Viva, Panorama, Nieuwe Revu, Donald Duck, Playboy en Story. Nieuwe Revu, Panorama en Playboy ontbreken in rijtje van bladen die blijven. De 17 titels die overblijven zijn vanwege ‘digitale potentie’ gekozen en vormen onderdeel van focusmerken. De andere gaan of verdwijnen of worden samengevoegd. Volgend jaar blijven alle bladen nog bestaan. Zijn ze dan nog niet verkocht dan worden ze opgeheven.
Zeventien focusmerken:
Vrouw: Libelle, Margriet, Flair, Viva, LINDA., Flow, and Story.
Kinderen en Tieners: Donald, Tina, Zo Zit Dat en Fashionista.
Ouders: Ouders van Nu, and Kèk Mama.
Home Deco: vt Wonen, Ariadne at Home, en Eigen Huis & Interieur.
Auto: AutoWeek.
32 titels onder strategische heroriëntatie:
Glossies: Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau
Mannen: Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor
Sport: Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen
Divers: 101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale, Zin
De zogenoemde custom media titels die Sanoma maakt voor sportbonden worden ondergebracht bij Sanoma-dochter Head Office NL.
Sanoma’s strategische ambitie is het behouden van de nummer 1 positie in de mediabranche in Nederland, stelt het bedrijf in een aparte verklaring. ‘Dit tegen de achtergrond van grote en structurele veranderingen op het gebied van digitalisering en mediagebruik van consumenten. Nu al vindt 90 procent van alle mediaconsumptie plaats via schermen (TV, PC, tablet, smartphone). ‘
Sanoma heeft naar eigen zeggen een helder beeld van de veranderingen in het medialandschap. Dat beeld is gebaseerd op vier overtuigingen:
1. De toekomst van media is multi-channel en content is daarbij doorslaggevend.
2. Consumenten bepalen het tempo en de richting van de media-transformatie.
3. Om ook in de toekomst succesvol te zijn, moet Sanoma heldere keuzes maken, efficiënt werken en ruimte creëren om te kunnen investeren en ontwikkelen.
4. Succesvolle groei is alleen mogelijk door samen te werken en nieuwe werkwijzen te omarmen.
Sanoma zal verder in toenemende mate gezamenlijk optrekken met SBS om de synergie tussen print, digital en televisie te vergroten. De CEO van SBS zal per 1 januari 2014 gaan rapporteren aan de nieuwe CEO van Sanoma Media Netherlands, Peter de Mönnink, en per die datum ook toetreden tot de directie van SMN. Daarnaast zijn concrete crossmediale synergieprojecten benoemd op het vlak van de advertentiemarkt, de consumentenmarkt en op het gebied van content.
De uitgever zal met ingang van 1 januari 2014 haar puur digitale activiteiten in de verschillende landen onderbrengen in een aparte internationale unit. Door deze krachtenbundeling verwacht Sanoma ‘internationale schaalvoordelen te behalen, innovatie te bevorderen, digitale vaardigheden sneller en efficiënter te ontwikkelen en kennis op het vlak van data-analyse uit te breiden.’ Verder zal de aansturing van verschillende ondersteunende afdelingen binnen de gehele Sanoma Group verder gecentraliseerd worden om zo efficiency te bewerkstelligen en kosten te besparen.
Het personeel wordt omstreeks deze tijd in het hoofdkantoor in Hoofddorp ingelicht. Na de informatie-sessie, die tot half negen duurt, zijn er per afdeling ‘napraatsessies’ of zijn informatiebijeenkomsten per aandachtsgebied voorzien.
Een nieuw sociaal plan per 1 januari aanstaande wordt in overleg met vakbonden afgesproken, meldt journalistenvakbond NVJ. De uitgangspunten daarbij zijn het creëren van een vangnet en het faciliteren van werk-naar-werk middels cursussen.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Rick
Dus er blijven zo’n 1.100 FTE over om de overgebleven 17 a 20 titels te produceren? Dat zijn er nog steeds minstens 500 te veel. Niet leuk, maar wel de realiteit. Ik vrees dan ook dat we binnen 2 jaar nog zo’n klapper kunnen verwachten… Sterkte iedereen daar.
joeins
een failliete inboedel die op zn kop wordt gezet..marketing is toch iets anders geworden..families hebben een generatiekloof ipv een bladenboom..hoeveel procent van de sleuteltakken klopt eigenlijk nog wel.procentueel in de geneatiekluivers…Happiness??Zijn Nl bladenmarketeers zo stom geweest op een placenta-effect ehh ..placebo-effect te hopen t??
Rene Lansink
Media bedrijven veranderen veel te langzaam en houden te lang vast aan de traditionele business modellen en als ze veranderen doen ze dit niet vanuit een visie of echte “change” maar vanuit kostenoverweging en dat alleen is NIET genoeg. Wie niet echt veranderen wil moet maar voelen en dat doet pijn. Gr. Rene Lansink
cees de vrieze
Daar zitten we dan met de gebakken peren! Als je tijdschriften maakt dan is dat een zaak van grote empathie met je lezers. Dat Libelle zich niet in deze tijd heeft kunnen aanpassen verbaast mij in hoge mate. Er is een enorme behoefte aan informatie en Libelle is uitstekend geschikt om daar een grote rol in te blijven spelen. Het kan dus veel beter. In 1971 bedacht VNU dat de tijd van de vrouwenbladen voorbij was. Daarna pas werd het succes groter dan ooit. Dus gewoon volhouden!