Deel dit artikel
-

Schadebranche ziet nieuwe risico’s, nieuwe kansen

Het Verbond voor Verzekeraars pleit voor innovatie van de schademarkt. Kansen liggen onder meer bij cyberverzekeringen. Waar de cybermarkt in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië al een miljardenindustrie is, is dat in ‘Nederland IT-land’ nog een terrein met slechts enkele producten van een paar spelers.

In het verlengde daarvan is identiteitsdiefstal voor particulieren een steeds aansprekender risico – met ook al in Nederland een schadelast van jaarlijks enkele honderden miljoenen euro’s. Doordat het smartphonegebruik blijft toenemen, is identiteitsdiefstal een risico waar steeds meer Nederlanders zich voor willen verzekeren.

Goede voorwaarden zijn van groot belang voor schadeverzekeraars om innovatieve concepten uit te werken. Het Verbond van Verzekeraars pleit daarom in de vorige week gepresenteerde visie ‘No risk, no glory’ onder meer voor ‘regelvrije zones’.

Nieuwe technologieën (zelfrijdende auto’s, drones, online deelinitiatieven) zorgen ervoor dat de vraag naar traditionele verzekeringen daalt, maar betekenen tegelijkertijd nieuwe risico’s en dus vraag naar innovatieve verzekeringen. Als we straks allemaal in een zelfrijdende auto rijden, is de kans op een ongeluk wellicht kleiner, maar als er bij een update een bug in de software zit, gaat het wel meteen op grote schaal fout, aldus het Verbond.

Om goede voorwaarden te scheppen voor de schademarkt, wil het Verbond in zijn onderwijs- en wetenschapsbeleid inzetten op opleidingen voor verzekeringsmedewerkers van de toekomst. Verder gaat het vorige week geopende insuranceLAB innovatie aanjagen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond