Deel dit artikel
-

Signify (Philips) ziet brood in lichtnavigatie

Bij de winkelnavigatie die volgende maand wordt getest in een Albert Heijn in Hoofddorp worden geen persoonsgegevens verzameld. Dat verzekerde Gerben van der Lugt van Signify, voorheen Philips Lighting, gisteren op Emerce Tech Live!

“Technisch is dat ook niet mogelijk, tenzij je het combineert met andere technieken,” vertelde Van der Lugt.

Voor de plaatsbepaling gebruik gemaakt van de frequentie van ledverlichting in de plafonds. Die frequentie wordt geanalyseerd door de camera van de smartphone. “Daarvoor vragen we toestemming,” aldus Van der Lugt.

De klant ziet op het scherm van zijn smartphone een blauwe stip op een plattegrond van de winkel, in dit geval de Albert Heijn in winkelcentrum Floriande. De locatie van de producten kan tot 30 centimeter nauwkeurig worden aangegeven. Zo’n grote nauwkeurigheid is niet mogelijk met bijvoorbeeld bakens of andere radiografische oplossingen, aldus Van der Lugt: “We denken dat dit toch erg handig is, omdat je nu nog vaak personeel moet aanspreken als je artikelen niet kunt vinden.”

Toch is navigatie niet het belangrijkste dat klanten willen, zo blijkt uit onderzoek van Signify. Consumenten zijn vooral geïnteresseerd in aanbiedingen, bijvoorbeeld als je op de wijnafdeling komt. Maar ook denkt Philips dat de technologie kan worden gebruikt voor logistieke doeleinden. Zo is er een samenwerking met Zebra om ook handscanners geschikt te maken voor lichtnavigatie. Winkelmedewerkers kunnen dan sneller artikelen inventariseren.

De technologie is nog jong en wordt in Nederland alleen nog maar bij twee vestigingen van de MediaMarkt uitgeprobeerd.

De navigatie oplossing is onderdeel van het een dezer dagen gelanceerde Interact IOT platform. In dat kader is ook Light Fidelity (LiFi) geïntroduceerd, waarbij lampen draadloos data kunnen overbrengen. Het voordeel boven wifi is dat lifi niet kan worden afgeluisterd omdat voor de communicatie lampen en ontvangende apparaten (zoals laptops en smartphones) elkaar moeten kunnen ‘zien’. Philips denkt dat lifi dan ook vooral voor militair doeleinden zal worden gebruikt.

De nieuwe naam Signify symboliseert ook de veranderingen bij Philips, ‘omdat licht een intelligente taal wordt die verbindt en betekenis overdraagt’. Van der Lugt: “Sinds de oprichting van Philips 1891 is er in deze industrie niet zo heel veel veranderd, ook al werden lampen steeds beter en zuiniger. Met de komst van ledtechnologie is alles veranderd. Daarom willen we vol inzetten op IoT.”

Foto: Peter Boer

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond