Deel dit artikel
-

SKO pauzeert rapportage online kijkcijfers

Stichting Kijkonderzoek rapporteert sinds de jaarwisseling geen online kijkcijfers meer. Rond de zomer moet het publiceren van de digitale kijkcijfers worden hervat.

Een zegsman bevestigt de stop en vertelt dat het om een tijdelijke halt gaat. SKO, dat ook de ‘reguliere’ kijkcijfers rapporteert, werkt aan een andere rapportvorm.

In het nieuwe rapport zitten behalve streamstarts bijvoorbeeld ook play-outpercentages.

Leden van VINEX ontvangen wel nog de ook geen online kijkcijfers meer. Immers, SKO meet de streaminggmgevens van de commerciële en publieke omroepen nog wel. Enkel de partijen die kijkcijfers van SKO afnemen krijgen tijdelijk geen losse online kijkcijfers meer. Wel worden ze gemeld als onderdeel van de totale kijkcijfers. Die omvatten én de live en de on demand cijfers.

Update 05-03-2019 19:55 met aanvullende feedback van SKO: “Programma’s en commercials die tot en met 6 dagen na de uitzending online worden bekeken via een televisiescherm (bijvoorbeeld via apps op de smart TV, AppleTV of Chromecast) zijn onderdeel van de televisiemeting van het kijkonderzoek. Dit onderzoek wordt in 2019 gewoon voortgezet. Ook het uitgesteld kijken via de televisie op andere manieren blijft gewoon onderdeel van de meting.”

“Samen met Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en de Verenigde Internet Exploitanten (Vinex) heeft SKO vorig jaar een Request for Proposal (RfP) uitgeschreven voor een nieuw crossmediaal bereiksonderzoek. In dit onderzoeken moet alle vormen van kijken, luisteren en lezen worden gemeten. Het meten van online (kijk)gedrag is een belangrijke component van dit onderzoek. SKO spant zich in om dit nieuwe onderzoek beter te laten aansluiten bij de behoefte aan online bereikcijfers in de markt.”

De nieuwe rapportages verschijnen mogelijk rond de zomer. Die zullen ook compatibel zijn met het nieuwe crossmediale bereikonderzoek dat wordt voorbereid.

Wekelijks kijken rond de anderhalf miljoen mensen een televisieprogramma achteraf via een streamingdienst als NPO Start of RTL XL.

Foto: FaceMePLS (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond