Deel dit artikel
-

Skyscanner moet zich aan Reclamecode Reisaanbiedingen houden

Skyscanner moet ervoor zorgen dat aanbieders op haar website voldoen aan de eisen van de Reclame Code Commissie (RCC). Dit betekent dat de genoemde prijzen daadwerkelijk boekbaar moeten zijn.

In september 2013 diende de ANVR een klacht in bij de RCC tegen zowel Skyscanner als reisorganisator Go Voyages. De reden was dat vliegtickets werden aangeboden voor een bepaalde prijs, zonder dat daarbij werd vermeld dat behalve het tarief van de vliegtickets ook een bedrag van 25 euro aan boekingskosten en een variabel bedrag voor betaalkosten in rekening wordt gebracht. Dit is in strijd met de Reclamecode Reisaanbiedingen.

Skyscanner stelt dat het voor haar onmogelijk is om te garanderen dat er nooit een misleidende aanbieding op haar website terecht komt. De site en app zijn bedoeld voor het vergelijken van prijzen die vliegtuigmaatschappijen rekenen, waarbij ook aspecten zoals vertrektijd, tussenstops en reistijd kunnen worden vergeleken. Skyscanner vindt dat zij hierbij een onafhankelijke positie inneemt, omdat zij zelf geen vliegtickets verkoopt.

De ANVR vindt dat Skyscanner wel degelijk verantwoordelijk kan worden gehouden voor de prijzen die zij publiceert. De RCC gaf de ANVR hierin gelijk, waarop Skyscanner de zaak aanhangig maakte bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Wederom kreeg de ANVR gelijk. Skyscanner kreeg een compliance-formulier toegezonden maar liet weten het principieel oneens te zijn met de uitspraak en daarover een rechterlijk oordeel te zullen vragen.

Dat rechterlijke oordeel is nu binnen: het cassatieberoep is verworpen. Ook Skyscanner moet dus prijzen publiceren die inclusief onvermijdbare kosten zijn, conform de Reclamecode Reisaanbiedingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond