-

Uitdaging voor reisbranche zit in data-analyse

Sommige reizigers bezoeken wel 38 websites voordat zij daadwerkelijk een ticket boeken. Om deze potentiële klanten voor zich te winnen, moet de reisbranche zich aanpassen aan nieuwe digitale-marketingstrategieën. Hoe helpt kunstmatige intelligentie hierbij?

Met het grote aantal zoekmachines, booking-apps, online reisbureaus en sites met speciale deals kunnen consumenten continu zoeken naar de beste reisaanbiedingen. Toch vindt 39 procent van de vakantiegangers en 45 procent van de zakelijke reizigers dat zij te veel verschillende websites gebruiken om vliegtickets te vinden. Bovendien wil 43 procent van de toeristen en 51 procent van de zakenreizigers minder tijd besteden aan het zoeken naar vluchten. Aanbieders van vliegtickets, hotels en huurauto’s kunnen hierbij helpen door op het juiste moment gepersonaliseerde advertenties te tonen.

Deep learning

Deep learning is een innovatieve tak van kunstmatige intelligentie, waarbij de activiteit van het menselijk brein wordt nagebootst bij dataverwerking en het creëren van patronen voor besluitvorming. Deep learning-technologie kan helpen bij het voorspellen van unieke gewoonten en behoeften van gebruikers. Het vereenvoudigt de dagelijkse gebruikerservaring door zeer gerichte advertenties aan te bieden, bijvoorbeeld met aanbiedingen of diensten die we sneller geneigd zijn te kopen. Maar ook met aanbod dat we nog niet eerder hebben gezien of producten waar we nog niet eens aan hebben gedacht, maar waarschijnlijk wel graag willen hebben. En dat kan nuttig zijn, want dertig procent van de mensen geeft aan dat zij na het zien van een aanbiedingsactie bereid zijn een reis te ondernemen, zelfs als ze dat niet van plan waren. 25 procent geeft zelfs aan een andere bestemming te overwegen dan oorspronkelijk gepland, na het zien van een advertentie.

Segmentatie

Gebruikerssegmentatie is belangrijk bij het realiseren van een unieke customer journey. In het geval van vliegtickets wordt dit bijvoorbeeld gedaan door gebruikers onder te verdelen in mensen die uitgebreid zoeken naar een vlucht en mensen die slechts af en toe of last-minute vliegen. De eerste groep zal eerder specifiek gerichte aanbiedingen ontvangen, terwijl de tweede groep informatie ontvangt over de laatst beschikbare stoelen in een vliegtuig.

Segmenteren kan ook op basis van het kanaal waar mensen vandaan komen – via de site van een luchtvaartmaatschappij, een online reisbureau of een reiswebsite – of op basis van stoelklasse, zoals gebruikers die geneigd zijn over te stappen naar eersteklas of businessclass. De huidige performance-based marketingcampagnes kunnen getarget worden op zoveel verschillende variabelen dat je vooral moet ontdekken welke voor jouw business het best werken.

Neem als voorbeeld reiswebsite Musafir.com, die ook heeft ondervonden dat het waardevol is om segmenteren. Zij richtten zich op reizigers met unieke en persoonlijke berichten. Elk bericht bevat een aanbieding die overeenkomt met het online koopgedrag, de behoeften en de koopintentie van de gebruiker. Hiermee wisten ze hun conversion rate met acht procent te vergroten.

Cross-selling

Volgens PWC is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan aanvullende aanbiedingen, zoals accommodaties, huurauto’s, entertainment en gepersonaliseerde rondreizen. Voor luchtvaartmaatschappijen is het daarom belangrijk om digitale-marketingmogelijkheden verder te ontwikkelen en zich te richten op het verzamelen van zoveel mogelijk klantdata. Zo kunnen zij een gedetailleerd profiel van de reiziger creëren en deze informatie vervolgens omzetten in een gepersonaliseerd aanbod, inclusief een huurauto ter plaatse, informatie over lokale evenementen of mogelijkheden voor sightseeing. Hier ligt de ware potentie van deep learning: deep learning-algoritmes kunnen data verzamelen, bekijken en analyseren, om op maat gemaakte advertenties te creëren die voor elke gebruiker op persoonlijk niveau werken.

Retargeting

Retargeting – waarbij bezoekers van een website op andere sites worden uitgenodigd om terug te keren naar de website van de adverteerder – biedt een hoop creatieve mogelijkheden om een merk succesvol te promoten. Bijvoorbeeld met eenvoudige banners die oproepen tot het boeken van een reis of die de meest aantrekkelijke bestemmingen op dat moment uitlichten, zoals exotische bestemmingen in de winter of speciale aanbiedingen in de aanloop naar nationale feestdagen. Ook interessant is het promoten van bestemmingen met bepaalde extra’s, zoals aantrekkelijke vliegtijden, businessclass-plaatsen, gratis onbeperkte wifi of de goedkoopste aanbiedingen.

Door op het juiste moment relevante aanbiedingen te tonen, is het ook Flyin.com gelukt om reizigers in de markt opnieuw te betrekken. Elke bezoeker uit het verleden kreeg gepersonaliseerde aanbiedingen te zien, bestaande uit reisbestemmingen die hen het meest interesseren en tot boekingen kunnen inspireren. Dankzij de campagne-optimalisaties werden de conversies van Flyin.com tot 23 procent verhoogd.

Data-analyse is de sleutel

Het verkrijgen van data is eenvoudig; de echte uitdaging zit ‘m in het analyseren en het trekken van de juiste conclusies. Ook hier spelen kunstmatige intelligentie en deep learning een grote rol. Hoe meer data je algoritmes analyseren, hoe beter de resultaten. De reisbranche moet zich een nieuwe mindset aanmeten, gericht op het verzamelen en correct analyseren van data. Alleen zo kan écht een compleet beeld worden gecreëerd van het aankoopproces van reizigers.

Dit bericht is 9 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond