Deel dit artikel
-

Slimmere contentmarketing met bedrijfspersona’s

B2B marketing intelligence dienstverlener Sizo introduceert acht bedrijfspersona’s ten behoeve van doelgroepenanalyse: de Nederlandse zakelijke markt bestaat vooral uit Regionale uitvoerders (27 procent) en Dagelijkse kantoorwerkers (25 procent).

Veel B2B gerichte bedrijven segmenteren hun markt op basis van basis bedrijfskenmerken als branche, aantal medewerkers of omzet. Dit werkt goed voor marktafbakening of de indeling van salesteams, maar is onvoldoende geschikt voor effectieve (content) marketing. Daarvoor is een meer diepgaande segmentatie nodig, zegt Sizo.

Die analyseerde alle actieve bedrijven in de Nederlandse markt op basis van ruim 200 bedrijfskenmerken en kwam tot acht bedrijfstypes. Deze hebben overeenkomstige kenmerken, zo hebben de ‘Faciliterende beheerders’ (5 procent van de markt) en ‘Verstrekkende aanbieders’ (11 procent) gemeen dat er vooral bezoekers komen op bedrijfslocaties, terwijl dit type bedrijven zelf beperkt mobiel is. Voorbeelden zijn ziekenhuizen, sportscholen en restaurants.

De ‘Regionale uitvoerders’ daarentegen zijn evenals de ‘Mobiele handelaren’ zeer mobiel. Zij hebben andere behoeften als het gaat om het gebruik van telecom producten, wagenpark, facilitaire producten en pandgebruik. Marketeers kunnen hier gericht hun content op aanpassen.

De bedrijfspersona’s moeten marketeers helpen om de juiste kanalen te kiezen.  Zo blijken de ‘Financiële regelaars’ telefonisch goed bereikbaar, maar de conversie naar afspraak of order is doorgaans lager dan bij bijvoorbeeld ‘Faciliterende beheerders’. De ‘Dagelijkse kantoorwerkers’ daarentegen zijn evenals ‘Creërende arbeiders’ het meest online gericht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond