Deel dit artikel
-

Social commerce en nieuwe verdienmodellen naar e-commerce

Facebook en Instagram worden zachtjesaan serieuze trafficbronnen voor webwinkels. Zeventien procent van de internetgebruikers kocht wel eens iets via Facebook en zeven procent via Instagram. Danny van den Burg van GfK ziet daarnaast het huren van elektronica als een nieuw, opkomend verdienmodel arriveren.

Dat vertelde hij gisteren tijdens zijn lezing op Emerce Retail, een congres dat in Inn Style te Maarssen werd gehouden. Hij schetste een beeld van een retaillandschap dat internationaal aan fundamentele verandering onderhevig is.

Social media begint serieuze kanalen te worden om online sales te bedrijven. Influencer marketing is dus niet enkel meer een uithangbord voor reclamedoeleinden, maar ontwikkelt zich tot een transactionele omgeving. Tweederde van de Nederlanders zit op Facebook en een kwart van hen heeft wel eens iets gekocht via de profielensite. Voor Instagram, waar dertig procent een account heeft, geldt een kooppercentage van zeven procent.

Een andere trend die Van den Burg signaleert is dat marktplaatsen grote drijvers zijn geworden achter omzetontwikkeling in online en offline retail. Platformen als Otto, Real, eBay, Zalando, bol.com, Amazon, Souq, Tmall en La Redoute bieden online retailers meer bereik en extra bereik aan offline retailers. Die trend is internationaal. “Je ziet dus dat offline partijen online gaan, maar ook dat online partijen in het fysieke domein winkels openen.” In Duitsland heeft dat er bijvoorbeeld tot geleid dat het aantal onafhankelijke offline retailers sinds 1992 met 86 procent is afgenomen.

De onderzoeker benoemt verder dat veel offline retailers tegenwoordig investeren in internet, maar ze zien digitalisering van hun winkels over het hoofd. Als technische mogelijkheden noemt hij: internet of things, big data, kunstmatige intelligentie en AR/VR.

Ook op het gebied van marketing en promoties ziet hij internationale trends. “Vier events zijn goed voor een kwart van de e-commerceomzet: productlanceringen van Apple, Singles’ Day, Black Friday en Kerst.” Bij de laatste daalt de piek wat ten gunste van de nieuwe koopjesfestivals.

Een laatste opkomende trend is dat Nederlandse consumenten interesse krijgen in het huren van producten. Een verschuiving van betalen voor bezit richting betalen voor gebruik. Vijftien procent van de winkeliers en fabrikanten willen dit verdienmodel overwegen. De consument is het meest geïnteresseerd in het huren van duurdere elektronica: wasmachine (7%), laptop, televisie, afwasmachine en wasdroger (5%) en koelkast (4%).

Foto: Peter Boer (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond