Deel dit artikel
-

‘Sociale media-prestaties worden te weinig gemeten’

“Als bedrijven al een sociale media strategie hebben, dan wordt er te weinig op gemeten”, aldus Patric Kint, eigenaar van Your Social. “Naast de webcare insteek, wil je eigenlijk ook meten wat een sociaal media-initiatief doet in relatie tot bijvoorbeeld sales.” (meer…)

Deel dit bericht

12 Reacties

Mike van Hoenselaar

Ik had eerlijk gezegd echt verwacht dat onderaan het artikel zoustaan: ‘ Bedrijven die al actief zijn om sociale media te meten zijn…’, want volgens mij zijn die er namelijk al wel. Weet ze alleen niet uit mijn hoofd op het moment.

Frans Jan Boon, Add to Friends

Je aantal fans of volgers meten is net zoiets als je klanten tellen; het zegt niets over je resultaten. Het zijn vooral bedrijven die van oudsher gewend zijn het effect van al hun inspanningen te meten (webshops, direct sellers) die wel meten wat de bijdrage van hun social media inspanningen aan hun commerciële resultaten is.

JJ

Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend? Tjonge jonge wat een goedkoop marketing artikel dit…

Jeroen

Eens. Social media wordt in vele gevallen niet als volwaardig onderdeel van de online strategie opgenomen waardoor een vertaling naar business doelstellingen veelal ontbreekt en daarmee analytics niet verder komen dan traffic en followers.

Wout van den Dool

Misschien is mijn post op lifestreamen een leuke aanvulling op dit artikel, daarin de zaken die je nu al wel kunt downloaden aan statistieken en hoe je een dashboard van zowel facebook en twitter inzet kunt meten: http://www.lifestreamen.nl/2011/01/exporteer-social-media-dashboard-statistieken-twitter-en-facebook-excel/

Ecombuilders

Bestaat er eigenlijk een tooltje dat de verschillende social media zoals LinkedIn, facebook en twitter kan meten? (Alles in 1 dus ipv 3 verschillende tools).

Wout van den Dool

@ecombuilders, ja dan ga je naar de professionele (lees duur betaalde tools) als Media Injection, SM2, buzzcapture

Duur want die tools kunnen veel meer dan dat…

Export.ly (hierboven genoemd), kan er iig 2 tegelijk…

Patric Kint

Allen dank voor jullie reacties. Wat belangrijk is voordat je gaat meten is dat je als organisatie ook goed nadenkt over wat je wil meten op basis van duidelijk geformuleerde doelstellingen en KPI’s. Er is inderdaad al vollop data beschikbaar vanuit de verschillende netwerken en tools. De vraag is alleen wat zegt die data als je niet weet wat je wilt meten. Verder ben ik ook erg geinteresseerd in de koppeling van verschillende data stromen vanuit social media netwerken/tool, Site Analytics (Google Analytics, Omniture etc) maar ook mid/back office data uit transactie systemen. Op deze manier krijg je mijns inziens een volledig(er) beeld van al je sm/online initiatieven en kun je de KPI’s nauwkeurig volgen in relatie tot de opbrengsten en vooraf gestelde doelstellingen.

Ben beniewd wat jullie reacties/ervaringen zijn.

Maarten

Er zijn zeker tools die het meten – o.a. Badgeville waarmee je elk gedrag van gebruikers kunt meten en ook nog eens kunt beinvloeden. Check ons social loyalty & rewards platform op http://www.badgeville.com (winnaar Techcrunch ’10 Audience Award)

Sander

Belangrijk is dat je de sociale media presentaties van je merk, bedrijf of evenement in ieder geval in de gaten houdt. Het is goed mogelijk dat je bedrijf nog niet klaar is om een social media strategie te implementeren, maar zorg dat je weet wat er speelt en wanneer er iets speelt. Experimenteer met de (gratis) tools die beschikbaar zijn en laat daar vanaf hangen welke (betaalde) tools je inzet om je prestaties te meten.

julesj

Welke tool dan ook gebruikt wordt (de comments staan inmiddels vol met voorstellen), als ’t maar gebeurt. Juist nu er eindelijk eens inzicht gebracht kan worden in het effect en ‘return’ van de uitingen (iets wat men altijd miste in veel oude media campagnes) wordt het alsnog genegeerd.
Veel bedrijven zouden netjes met hun handen van alle social media uitingen af moeten blijven. Als ’t niet goed verzorgd en consistent gedaan wordt is ’t beter om niets te doen.

Reinier

Handig overzicht van tools om corporate social media te monitoren en beheren: http://www.cloudtools.nl/saas-samenwerken/dossier-social-media-tools/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond